Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2012

Ομιλία του Βουλευτή των Οικολόγων Περιβαλλοντιστών κ. Γιώργου Περδίκη στην Ολομέλεια 18 Ιανουαρίου 2012


«Η αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης που προέκυψε μετά την τραγική έκρηξη στη ναυτική βάση “Ευάγγελος Φλωράκης” και η επιτακτική ανάγκη για στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας»

Ενεγράφη από  κ. Γιώργου Περδίκη, βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών

Έχουν ήδη περάσει 7 σχεδόν μήνες από εκείνο το απίστευτο χάραμα που συντάραξε συθέμελα το λαό μας, πολιτικά και κοινωνικά. Δεν θα αναπτύξω περισσότερο αυτό το θέμα, οι μνήμες είναι ακόμη νωπές και η πλήρης εικόνα του κακού που μας βρήκε πιστεύω πως ακόμη δεν έχει γίνει ξεκάθαρη. Σήμερα θα επικεντρωθούμε στη συζήτηση των επιπτώσεων που η έκρηξη αυτή είχε στο ενεργειακό ισοζύγιο του κράτους μας και ποια στρατηγική αντιμετώπισης οφείλουμε να θέσουμε σε εφαρμογή, αν πρόκειται τα μαθήματα να αρχίσουν επιτέλους να γίνονται μαθήματα σε αυτό τον τόπο.

Το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών από την ίδρυση του το 1996, άρθρωσε λόγο κριτικό για το ακολουθούμενο μοντέλο ανάπτυξης. Προτείναμε μια άλλη μορφή βιώσιμης οικονομίας, μακριά από αναπτυξιακές μονοκαλλιέργειες, ξέφρενους ρυθμούς ανάπτυξης και ριψοκίνδυνους σχεδιασμούς. Στο τομέα της ενέργειας ζητήσαμε την απεξάρτηση από το πετρέλαιο και τις άλλες ρυπογόνες μορφές καυσίμων. Από το 1996 ζητούμε να προωθηθούν οι ΑΠΕ δηλαδή η ηλιακή, η αιολική ενέργεια, η γεωθερμία, η χρήση της βιομάζας κ.ο.κ. Ζητήσαμε από τις εκάστοτε κυβερνήσεις τη στροφή προς τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ως τομέα ανάπτυξης με βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη, στον οποίο δραστηριοποιούνται πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις (η ραχοκοκαλιά της εθνικής μας οικονομίας) και που προσφέρει ανεξάντλητη δυνατότητα ανάπτυξης.

Δυστυχώς, έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 2004 όταν η Κύπρος – ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης - άρχισε να εφαρμόζει υποχρεωτικά της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Η Κύπρος έχει ετοιμάσει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ανανεώσιμη Ενέργεια (ΕΣΔΑΕ) σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ η οποία καθορίζει τον συνολικό στόχο για συνεισφορά των ΑΠΕ το 13% στην τελική ενεργειακή κατανάλωση το 2020, στο 16% τη συνεισφορά του ηλεκτρισμού που παράγεται από ΑΠΕ στην συνολική παραγωγή ηλεκτρισμού, στο 23,5% τη συνεισφορά της θερμότητας/ψύξης που παράγεται από ΑΠΕ και στο 4,9% τη συνεισφορά στις μεταφορές. Επιπλέον, η Κυπριακή Δημοκρατία έχει δεσμευτεί σε μείωση 20% στην συνολική εκπομπή ρύπων.

Η υφιστάμενη συνεισφορά των ΑΠΕ στο συνολικό ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας ανέρχεται σήμερα μόλις στο 5,26%, και προέρχεται κυρίως από τη χρησιμοποίηση της ηλιακής ενέργειας στη θέρμανση νερού στις οικίες.

Όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, σήμερα βρισκόμαστε στο πενιχρό ποσοστό του 1,4% έναντι του στόχου του 16% που έχουμε δεσμευτεί να φτάσουμε μέχρι το 2020. Υπενθυμίζουμε ότι οι στόχοι αυτοί είναι οι λιγότερο φιλόδοξοι σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και μας βρίσκουν –ως Οικολόγους- αντιθέτους. Η Κύπρος έπρεπε να έχει ψηλούς στόχους για τις ΑΠΕ και όχι να στοχεύει χαμηλά.

Δυστυχώς η έκρηξη στο Μαρί τον περασμένο Ιούλιο έχει αναδείξει πέραν πάσης αμφιβολίας (αν υπήρχε αμφιβολία ποτέ), ότι δεν αποδίδει να τοποθετούμε όλα τα αυγά μας στο ίδιο καλάθι. Εάν είχε προωθηθεί η ενεργειακή πολιτική του κράτους μας όπως είχε διαμορφωθεί και ανακοινωθεί από την προηγούμενη διακυβέρνηση, αυτή τη στιγμή δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ενοικιάζουμε ηλεκτρογεννήτριες για την παραγωγή ενέργειας, υποβαθμίζοντας κατά πολύ την ποιότητα του αέρα μας και εκθέτοντας το κράτος μας ανυπολόγιστα για την αύξηση των ρύπων, για να μην μιλήσουμε για τα επιπλεόν πρόστιμα που θα επιβληθούν και θα υποχρεωθεί να πληρώσει και πάλιν ο Κύπριος καταναλωτής μέσω της τιμολόγησης του ηλεκτρικού ρεύματος.

Είναι ξεκάθαρη η έλλειψη βούλησης της τωρινής κυβέρνησης να προωθηθεί η εγκατάσταση συστημάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για αντιμετώπιση του οξύτατου ενεργειακού προβλήματος που περνά η χώρα μας, το οποίο έχει οξυνθεί μετά το τραγικό ατύχημα στο Μαρί. Τα κονδύλια για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) συρρικνώνονται, και παρά τις χιλιάδες αιτήσεις που αναμένουν έγκριση για επιχορήγηση τα τελευταία 3 χρόνια και την ανάγκη να διασφαλιστούν άμεσα επιπλέον 80MW για να αντιμετωπιστεί η αυξημένη ζήτηση σε ηλεκτρικό ρεύμα το επικείμενο καλοκαίρι, το υπουργικό συμβούλιο καθυστερεί στην προώθηση των αναγκαίων νομοθετικών ρυθμίσεων για να μπορούν άμεσα να αδειοδοτηθούν προγραμματιζόμενα έργα ΑΠΕ που θα κάλυπταν αυτό το κενό.

Γενικά φαίνεται ότι η κυβέρνηση φαίνεται να αγνοεί τις δυνατότητες προώθησης ριζοσπαστικών φιλολαϊκών πολιτικών στον τομέα της ενέργειας.  Είμαι βέβαιος ότι στη συνέχεια οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος θα παρουσιάσουν την εικόνα διαφορετικά. Θα αναφερθούν στα πόσα αιολικά πάρκα που έχουν εγκατασταθεί τα 4 τελευταία χρόνια, στις πόσες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ έχει χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στα 60 κυβερνητικά κτίρια με φωτοβολταϊκά με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν μηδενίζουμε τις θετικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων. Άλλωστε σε πολλές απ’ αυτές έχουμε συμβολή, πότε με φοβέρες και διαμαρτυρίες και πότε με εισηγήσεις και διάλογο. Δεν θα μπούμε επίσης στο διάλογο εάν έγιναν όλα σωστά, αν δεν εξυπηρετήθηκαν κομματικά ή προσωπικά συμφέροντα και εάν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι άλλο διαφορετικό και καλύτερο. Μένω στο σίγουρο και αδιαμφισβήτητο: όταν ένα πρωί χάθηκε η δυνατότητα παραγωγής 798MW από τα 1520MW που ήταν διαθέσιμα στο νησί (δηλαδή το 52,5% της ικανότητας ηλεκτροπαραγωγής της ΑΗΚ), αυτή η χώρα δεν είχε εναλλακτικές λύσεις βασισμένες στις ΑΠΕ. Ούτε στράφηκε προς τις ΑΠΕ για να καλύψει έστω και ένα μέρος των άμεσων και μεσοπρόθεσμων αναγκών. Αντίθετα, τα μέτρα που λήφθηκαν – για τα οποία όλοι σας συγχαίρετε την ΑΗΚ και για τα οποία η κυβέρνηση περηφανεύεται – συντείνουν στην εξάρτηση της παραγωγής ηλεκτρισμού από ρυπογόνες πηγές (πιο ρυπογόνες από πριν). Κατέφυγαν οι αρμόδιοι σε αγορά ηλεκτρικού ρεύματος από τα κατεχόμενα, ενοικίαση κινητών γεννητριών και προώθηση της τοποθέτησης γεννητριών σε ουσιώδεις ή ιδιωτικές επιχειρήσεις. Τούτα τα μέτρα έπρεπε να ήταν προσωρινά και να κάλυπταν τις επείγουσες ανάγκες. Το γεγονός ότι κάποια απ’ αυτά έχουν διάρκεια 6 ή 8 ή 12 μήνες, αποδεικνύει ότι οι αρχές απέτυχαν να αντιμετωπίσουν την κρίση κατά τρόπο βιώσιμο και αειφορικό. Όπως λέγεται «δεν σκοτώνεις μια μύγα, με την μπαζούκα». Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται αυτό το καιρό, έχουν να κάνουν με ρύπους και με υπερβολικό κόστος. Μόνο τους πλεονέκτημα η ευκολία και η προχειρότητα. Αυτά εμάς δεν μας αρκούν, και δεν πρέπει να αρκούν κανένα σώφρωνα (ή νούσιμο) άνθρωπο και πολιτικό.       

Επιβάλλεται ο καταρτισμός ενός σχεδίου ταχύτατης εισαγωγής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μας ισοζύγιο. Οι ενεργειακοί σχεδιασμοί πρέπει να αναθεωρηθούν με βάση τα νέα δεδομένα. Η ανακατασκευή όλων των κατεστραμμένων μονάδων πρέπει να συγκριθεί οικονομικά, περιβαλλοντικά  και πολιτικά με την ανάπτυξη μεγάλων επενδύσεων στον τομέα των ΑΠΕ. Σύμφωνα με τις απόψεις πολλών ειδικών φαίνεται να είναι φρονιμότερο να εγκαταλειφθούν οι παλιές μονάδες οι οποίες δεν μπορούν να είναι αποδοτικές ούτε με καύσιμο το φυσικό αέριο. 

Όσον αφορά τα άμεσα μέτρα είχαμε προτείνει αμέσως μετά το ατύχημα τα εξής:
1)   Όλες οι  μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού από ΑΠΕ που βρίσκονταν σε στάδιο αδειοδότησης και ήταν «ώριμες»,  να θεωρηθούν από  την πρώτη μέρα ως εγκεκριμένες και να ενωθούν με το δίκτυο της ΑΗΚ.
2)   Να καταργηθεί άμεσα η απαγόρευση τοποθέτησης οικιακών αιολικών γεννητριών στα όρια ανάπτυξης των οικισμών.
3)   Να προωθηθούν σχέδια για εγκατάσταση  κινητών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο με φωτοβολταϊκή ή ηλιοθερμική τεχνολογία.
4)   Να τοποθετηθούν κινητές μονάδες ΑΠΕ στις βιομηχανικές περιοχές και σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.
5)   Να ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση η άμεση διεκπεραίωση και έγκριση όλων των αιτήσεων που υπέβαλε η Κύπρος  στα πλαίσια του προγράμματος ΝΕR300 και αφορούν την ηλεκτροπαραγωγή.
6)   Να ανοίξει άμεσα το σχέδιο χορηγιών για τις Α.Π.Ε και να απλοποιηθούν οι διαδικασίες έγκρισης των αιτήσεων με στόχο την  εισαγωγή στο σύστημα  μεγάλων και μικρών παραγωγών (π.χ. νοικοκυριά).

Μετά από καθυστέρηση 6 μηνών η κυβέρνηση κατέθεσε νομοσχέδιο για αύξηση του τέλους για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Υπενθυμίζεται ότι το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών είχε καταθέσει πρόταση νόμου στη Βουλή των Αντιπροσώπων από τον Ιούλιο με το ίδιο περιεχόμενο, προκειμένου να συνεχιστεί η κρατική χορηγία για τις φωτοβολταϊκές (ηλιακές στέγες) ως μια οικολογική λύση στο θέμα της ενέργειας, που έγινε πιο κρίσιμο μετά την έκρηξη στο Μαρί.

Η κυβέρνηση άφησε να εξαντληθούν οι πόροι του ταμείου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, πάγωσε την αγορά και τη ζήτηση για φωτοβολταϊκές στέγες και διέκοψε για 8 ολόκληρους μήνες το πρόγραμμα χορηγιών για εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ. Και δεν έφτανε αυτό, το Σχέδιο Χορηγιών για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας θα τροποποιηθεί με περαιτέρω αποκοπή και μείωση των κινήτρων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά και ούτε η πρώτη φορά που θα παραθέσουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις μας για υπερπήδηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει.

Προτείνουμε λοιπόν:
1)    Το 40% των εσόδων του ταμείου για τις ΑΠΕ και την εξοικονόμηση ενέργειας να διατίθενται στους απλούς πολίτες για τοποθέτηση ηλιακών στεγών σε κατοικίες.


2)    Τα έσοδα από τη δημοπράτηση των ρύπων να διατίθενται αποκλειστικά για το ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες περιβαλλοντικές δράσεις (αντιλαμβανόμαστε ότι προωθείται η διάθεσή του στην ΑΗΚ για αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης που έχει προκύψει μετά το Μαρί).

3)    Να εφαρμοστεί το net metering στις οικιακές εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών (Πρόκειται για την εγκατάσταση ενός δεύτερου μετρητή ο οποίος μετρά την ενέργεια η οποία έχει παραχθεί και διοχετεύεται στο δίκτυο. Γίνεται η μέτρηση της ενέργειας που κατανάλωσε το κτήριο, μετριέται και η παραγωγή από τις ΑΠΕ και απλά αφαιρείται από την κατανάλωση ενέργειας του σπιτιού).

4)    Να συνδεθούν οι κοινωνικές παροχές προς ευάλωτες ομάδες με προγράμματα στήριξης για τοποθέτηση ηλιακών στεγών (πρόταση Οικολόγων για 5.000 ηλιακές στέγες σε πολύτεκνες οικογένειες).

5)    Να καταργηθούν γραφειοκρατικές και απαγορευτικές διατάξεις της νομοθεσίας (π.χ. η απαγόρευση των οικιακών ανεμογεννητριών) (γραφειοκρατία).

Δυστυχώς δεν βλέπουμε κανένα σχεδιασμό από μέρους της κυβέρνησης για να μειώσει την κατάχρηση ενέργειας στην Κύπρο, και κατ’ επέκταση και την εκπομπή ρύπων. Η ενεργειακή πολιτική του κράτους μας είναι ανερμάτιστη. Δεν υπάρχει σχεδιασμός εξοικονόμησης ενέργειας, αύξησης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενες ενεργειακές πηγές (σήμερα το πετρέλαιο, αύριο το φυσικό αέριο) είναι καθολική και καταθλιπτική. Ήδη η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου επιβαρύνεται με την εξαγορά δικαιωμάτων στα πλαίσια του προγράμματος εμπορίας των ρύπων, ποσά τα οποία επιβαρύνεται ο καταναλωτής μέσω αυξήσεων στο κόστος της τιμής του ρεύματος.

Κατά την εξέταση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2012 παρατηρήσαμε ότι η κυβέρνηση προώθησε την παγοποίηση των άλλων προγραμμάτων που στόχευαν στην μείωση της σπατάλης ενέργειας: συστήματα για θερμομόνωση υφιστάμενων κατοικιών, εγκατάσταση συστημάτων για επεξεργασία των γκρίζων νερών, εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων και τόσες άλλες μικρές αλλά πολύ σημαντικές χορηγίες που βοηθούν άμεσα τον κάθε πολίτη αυτή την δύσκολη οικονομικά περίοδο. Αντίθετα, ο προϋπολογισμός του 2012 προβλέπει αλματώδη αύξηση των κονδυλίων που αφορούν τις δαπάνες για Φωτισμό, Θέρμανση & Καύσιμα στα κρατικά κτίρια. Τα περισσότερα κρατικά τμήματα αιτούνται αύξησης του κονδυλίου που αφορά το Φωτισμό, τη Θέρμανση και τα Καύσιμα, κατά μέσο όρο 17%. Κάποια τμήματα παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 25% και 35%.

Είναι θέση μας ότι η κυβέρνηση όφειλε να:
•        Δώσει χορηγίες μέσω προγραμμάτων για αλλαγή παλαιών συστημάτων θέρμανσης (π.χ. 15 χρόνων) σε σπίτια λόγω της χαμηλής τους ενεργειακής απόδοσης.
•        Επισπεύσει την εφαρμογή της πρόνοιας για την ενεργειακή απόδοση που αφορά τον έλεγχο των μεγάλων συστημάτων θέρμανσης και ψύξης.
•        Εκπαιδεύσει και πιστοποιήσει εταιρείες και άτομα για διενέργεια ελέγχων και παροχή συμβουλών σε ιδιωτικές εταιρείες με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.
•        Εφαρμόσει την νομοθεσία για την υποχρεωτική έκδοση τελικού πιστοποιητικού για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων σε όλα τα κτίρια (και όχι μόνο τα καινούργια).

Θέτουμε λοιπόν το καίριο ερώτημα: ποια είναι η πολιτική του κράτους μας για την εξασφάλιση ομαλής παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και την μείωση των ρύπων για την παραγωγή ηλεκτρισμού; Η αγορά ρεύματος από τα κατεχόμενα κάθε φορά που έλλειψη προνοητικότητας θα μας φέρνει στα όρια αντοχής του υφιστάμενου συστήματος παροχής ηλεκτρισμού; Ή μήπως θεωρούμε πως η ανεύρεση φυσικού αερίου εντός της ΑΟΖ μας θα επιλύσει αυτόματα τις ενεργειακές μας ανάγκες;

Κατά την άποψη μας μπορούμε να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία για λύσεις. Αντί να στραφούμε στον επικίνδυνο και επισφαλή από πολιτική και τεχνική άποψη τουρκικό ηλεκτρισμό αντί να ξοδεύουμε δεκάδες εκατομμύρια σε ενοικίαση γεννητριών και αντί να ξοδέψουμε δισεκατομμύρια για να επαναλάβουμε τα ίδια λάθη (με την επισκευή όλων των μονάδων στο Βασιλικό) ας δώσουμε την ευκαιρία στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας – επιτέλους – να αναπτυχθούν και να παράξουν φθηνό και χωρίς ρύπους ηλεκτρικό ρεύμα.

Καλώ έστω και τώρα την Κυπριακή Κυβέρνηση να εγκαταλείψει την ανεύθυνη πολιτική της στο θέμα των  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και να προχωρήσει επιτέλους τολμηρά, επενδύοντας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για το καλό του περιβάλλοντός μας αλλά και της τσέπης του Κύπριου καταναλωτή, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2012

Επιστολή προς Υπουργό Γεωργίας για τον περί Αποβλήτων Νόμο


13 Ιανουαρίου 2012

ΧΛ/ΓΠ/031/12

Προς:
κ. Σοφοκλή Αλετράρη
Υπουργό Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος

Αγαπητέ κ. υπουργέ,

Θέμα: Έκδοση Κανονισμών για τα τηγανέλαια με βάση τον περί Αποβλήτων Νόμο του 2011.


Σύμφωνα με άρθρο 54 (Έκδοση Κανονισμών και Διαταγμάτων)  του περί Αποβλήτων Νόμου που ψηφίστηκε στις 8 Δεκεμβρίου 2012, το Υπουργικό Συμβούλιο εκδίδει Κανονισμούς που απαιτούνται για τη ρύθμιση οποιουδήποτε θέματος χρήζει ή είναι δεκτικό καθορισμού για την καλύτερη εφαρμογή του Νόμου. Ειδικότερα στο εδάφιο (2) του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρεται ότι οι Κανονισμοί αυτοί μπορούν να προβλέπουν μεταξύ άλλων και για τη ρύθμιση των χρησιμοποιημένων τηγανελαίων [παράγραφος (στ)].

Παρακαλώ όπως με ενημερώσετε εάν έχει ξεκινήσει η προώθηση της ετοιμασίας Κανονισμών για τα τηγανέλαια και σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ετοιμασία τους.

Πρέπει να σας ενημερώσω ότι κατά τη συζήτηση της νομοθεσίας αυτής στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος, οι εκπρόσωποι του υπουργείου σας δεσμεύτηκαν ότι θα προωθηθεί άμεσα μετά τη ψήφιση του νόμου, κανονισμός για τη διαχείριση των χρησιμοποιημένων τηγανελαίων. Για το θέμα αυτό είχα καταθέσει ολόκληρη πρόταση νόμου την οποία απέσυρα σε μία ένδειξη καλής θέλησης και δίνοντας πίστη στη δέσμευση των αρμοδίων του υπουργείου σας. Ξέρετε βέβαια ότι τα τηγανέλαια είναι ένας σοβαρός ενεργειακός πόρος και μπορούν να αξιοποιηθούν για την παραγωγή ενέργειας. Ήδη αρκετές επιχειρήσεις, παραλαμβάνουν τα τηγανέλαια και τα αξιοποιούν ενεργειακά. Όμως σε πάρα πολλές περιπτώσεις τόνοι από χρησιμοποιημένα τηγανέλαια απορρίπτονται ανεξέλεγκτα στους οχετούς ή στη φύση. Έχω την άποψη ότι πρέπει να καθιερωθεί ένα συλλογικό σύστημα ευθύνης για τη συλλογή και την ενεργειακή διαχείριση των τηγανελαίων.

Σίγουρα θα χρειαστεί κοινωνικός διάλογος και συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Είμαστε στη διάθεσή σας να βοηθήσουμε για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Περιμένω τη θετική σας ανταπόκριση.
 

Υ.Γ Εντωμεταξύ μπορείτε να διευθετήσετε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Άμυνας την αξιοποίηση των τηγανελαίων από τις κουζίνες της Εθνικής Φρουράς για ενεργειακή διαχείριση.


Κοινοποίηση:
κ. Χαράλαμπο Θεοπέμπτου, Επίτροπο Περιβάλλοντος
κ. Κώστα Χατζηπαναγιώτου, Διευθυντή Τμήματος Περιβάλλοντος

Θέματα που κατέθεσα πρόσφατα:


13 Ιανουαρίου 2012

Προς
κ. Νικόλα Παπαδόπουλο
Πρόεδρο Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού

Αγαπητέ κ. Παπαδόπουλε,

Παρακαλώ όπως εγγραφεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού το θέμα με τίτλο:
«Ο τρόπος κατανομής της Κρατικής Χορηγίας στις Οργανώσεις/Συνδέσμους Καταναλωτών και η επιχορήγηση προγραμμάτων ενημέρωσης των καταναλωτών από το Υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού»

Αιτιολόγηση:
Έχει προκύψει από την εξέταση του κρατικού προϋπολογισμού του 2012 ότι τα κριτήρια για την παραχώρηση ετήσιας κρατικής χορηγίας προς οργανώσεις/συνδέσμους καταναλωτών δεν είναι ρητά καθορισμένα με αποτέλεσμα να παρατηρείται ανισομερής κατανομή των σχετικών κονδυλίων στους σχετικούς οργανισμούς. Παράλληλα, τίθεται ερώτημα για τα κριτήρια έγκρισης προγραμμάτων ενημέρωσης για καταναλωτές, αφού διάφοροι οργανισμοί που δεν έχουν κύρια δραστηριοποίησή τους το θέμα υπεράσπισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών αιτούνται και εξασφαλίζουν επιχορήγηση από τους περιορισμένους πόρους που διαθέτει για αυτό το σκοπό το υπουργείου Εμπορίου.

______________________________________________
12 Ιανουαρίου 2011
Προς:
κ. Αδάμο Αδάμου
Πρόεδρο Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος

Αγαπητέ κ. Αδάμου,
Παρακαλώ όπως συζητηθεί εσπευσμένα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος το θέμα με τίτλο:
«Η κατάσταση του περιβάλλοντος στον υδροβιότοπο της Αλυκής Λάρνακας».
(Αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από πρόταση των βουλευτών κ. Γιώργου Περδίκη και Σοφοκλή Φυττή).
(8.7.2011).
 (Αρ. Φακ. 23.04.028.520.2011).
 Αιτιολόγηση:
Τα λύματα από τους απορροφητικούς λάκκους κατοικιών εξακολουθούν να ρέουν στην αλυκή Λάρνακας επηρεάζοντας και καταστρέφοντας τον υδροβιότοπο της Αλυκής της Λάρνακας. Λόγω του ότι η αλυκή Λάρνακας έχει πλέον γεμίσει από νερό λόγω των πρόσφατων βροχών, έδωσε την ευκαιρία σε όσους έχουν εγκαταστήσει παράνομα αγωγούς υπερχείλισης των απορροφητικών λάκκων να τους αδειάσουν στην αλυκή της Λάρνακας.
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος, οφείλει και πρέπει να εξετάσει αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα.
______________________________________________
11 Ιανουαρίου 2012
Προς:
κ. Γιαννάκη Ομήρου
Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων

Αγαπητέ κ. Ομήρου,
Παρακαλώ όπως εγγραφεί προς συζήτηση στο Κεφάλαιο Δ΄ της Ολομέλειας το εξής θέμα:
«Οι προκλητικές δηλώσεις Βρετανών επισήμων και το μέλλον των Βρετανικών Βάσεων στην Κύπρο».
______________________________________________
11 Ιανουαρίου 2012
Προς:
κ. Νίκο Τορναρίτη
Πρόεδρο Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας

Αγαπητέ κ. Τορναρίτη,
Παρακαλώ όπως εγγραφεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας το θέμα με τίτλο:
«Η ματαίωση της έκδοσης του ετήσιου τεύχους της σχολικής εφημερίδας «Δασουπολίτης» εξαιτίας της επέμβασης της διευθύντριας του Λυκείου Δασούπολης και η στέρηση του δικαιώματος ελευθερίας έκφρασης των μαθητών».
Αιτιολόγηση:
Στις 21 Δεκεμβρίου 2011, οι μαθητές του Λυκείου Δασούπολης διέκοψαν τα μαθήματά τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας για σχόλιο της διευθύντριας στη σχολική εφημερίδα και αποφάσισαν να μην κυκλοφορήσουν την εφημερίδα «Δασουπολίτης».
Η μη έκδοση της εφημερίδας «Δασουπολίτης» αποτελεί στέρηση του δικαιώματος της ελευθερίας έκφρασης των μαθητών και αυτό το πολύ σοβαρό θέμα οφείλει και πρέπει να το εξετάσει η  Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας.
______________________________________________
11 Ιανουαρίου 2012
Προς:
κ. Κώστα Κωνσταντίνου
Πρόεδρο Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Υγείας

Αγαπητέ κ. Κωνσταντίνου,
Παρακαλώ όπως εγγραφεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας το θέμα με τίτλο:
«Οι πιθανές επιπτώσεις στην υγεία από τη χρήση ύποπτων ενθεμάτων σιλικόνης».
Αιτιολόγηση:
Έχει δημιουργηθεί μεγάλη ανησυχία σε παγκόσμιο επίπεδο για τις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία από τη χρήση ύποπτων ενθεμάτων σιλικόνης τύπου ΡΙΡ. Φαίνεται ότι σημαντικός αριθμός αυτού του τύπου των ενθεμάτων καθώς και παρόμοιου τύπου, έχουν χρησιμοποιηθεί και στην Κύπρο. Αρκετές φαίνεται να είναι οι γυναίκες οι οποίες φέρουν τέτοιου είδους ενθέματα και στην Κύπρο. Ο Υπουργός Υγείας στις πρώτες του δηλώσεις καθησύχασε το Κυπριακό κοινό ότι δεν έγιναν στην Κύπρο επεμβάσεις ούτε χρησιμοποιήθηκαν τέτοιου είδους ενθέματα σιλικόνης.  Στη συνέχεια αναγκάστηκε να ανακαλέσει τη δήλωσή του και να ζητήσει τη διεξαγωγή έρευνας για να διαπιστωθεί ο ακριβής αριθμός των Κυπρίων που φέρουν τέτοιου είδους ύποπτα ενθέματα σιλικόνης.
Η κατάσταση παραμένει αδιευκρίνιστη τόσο όσον αφορά το μέγεθος του πραγματικού κινδύνου όσο και όσον αφορά την έκταση του πιθανού προβλήματος στην Κύπρο γι’ αυτό θεωρώ ότι η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας οφείλει να εξετάσει το θέμα.
______________________________________________
11 Ιανουαρίου 2012
Προς:
κ. Αδάμο Αδάμου
Πρόεδρο Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος

Αγαπητέ κ. Αδάμου,
Παρακαλώ όπως εγγραφεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος το θέμα με τίτλο:
« Απειλούμενη καταστροφή του περιβάλλοντος (εκκοπή δέντρων) από το σχεδιαζόμενο διαχωρισμό οικοπέδων στο συνοικισμό ΑΗΚ Δεκέλειας».
Αιτιολόγηση:
Έχω παραλάβει την επισυναπτόμενη επιστολή από αριθμό κατοίκων του συνοικισμού ΑΗΚ Δεκέλειας που αφορά το πιο πάνω αναφερόμενο θέμα. Έχω επισκεφθεί το χώρο και επιβεβαιώνω ότι ο διαχωρισμός των οικοπέδων θα επηρεάσει αρνητικά το φυσικό περιβάλλον και ιδιαίτερα θα προκαλέσει την αποκοπή πολλών δέντρων.
Παρακαλώ όπως εξεταστεί το θέμα αυτό σε μια προσεχή συνεδρίαση της Επιτροπής μας.

Κοινοποίηση:
Βουλευτές μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

Το δημογραφικό πρόβλημα στην Κύπρο και τρόποι αντιμετώπισής του


Ομιλία Βουλευτή Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών κ. Γιώργου Περδίκη στην Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων
Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2012

Πολλοί ενθουσιάστηκαν από την επιβεβαίωση των ερευνών για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Κυπριακή ΑΟΖ. Είναι θεόσταλτο δώρο μας λένε. Ξεχνούν ότι η πιο σημαντική ΑΟΖ για την Κύπρο είναι ο λαός της και το μοναδικό βιώσιμο και φυσικό θεόσταλτο δώρο είναι τα παιδιά της Κύπρου. Η ποσοτική και ποιοτική ανάπτυξη των ανθρώπων της Κύπρου πρέπει να αποτελεί την πρώτη έγνοια κάθε σοφής πολιτείας. Τα πρόσφατα πρώτα αποτελέσματα της απογραφής πληθυσμού δεν φαίνεται να έχουν προβληματίσει την ηγεσία μας. Η υπογεννητικότητα αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα για τον τόπο και αν συνεχίσουμε με τους ίδιους ρυθμούς, σε μερικά χρόνια θα είμαστε μια κοινωνία γερόντων με όλες τις οικονομικές, κοινωνικές και εθνικές συνέπειες.

Ο ενθουσιασμός για τις επενδύσεις και τις μπίζνες που θα φέρει το φυσικό αέριο, κινδυνεύει να αποπροσανατολίσει την κυβέρνηση και την κοινωνία. Δυστυχώς, φοβάμαι – ιδιαίτερα μετά την πολιτική συμφωνία κυβέρνησης και Βουλής – ότι η οικογένεια και η τεκνογονία έχουν υποστεί βαρύ πλήγμα. Εγώ προσωπικά και το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών υπερασπιστήκαμε ανυποχώρητα τα δικαιώματα των πολύτεκνων και των παιδιών κατά την πρόσφατη συζήτηση των νομοσχεδίων που αφορούσαν τα επιδόματα τέκνου και τη φοιτητική χορηγία, που οδήγησαν στη μείωση κατά 50% των επιδομάτων για την οικογένεια και το παιδί. Αλλά ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη.

Θέλω να κάνω ιδιαίτερη αναφορά στον ρόλο της πολύτεκνης οικογένειας στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

Το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών σταθερά υποστήριζε και υποστηρίζει τις προσπάθειες για προστασία των δικαιωμάτων των πολυτέκνων οικογενειών για εξασφάλιση εκείνων των βιοτικών παραγόντων που θα στηρίξουν την ευημερία και την πρόοδο χιλιάδων ανθρώπων του τόπου μας.

Οι πολύτεκνες οικογένειες επιτελούν ένα σημαντικό ρόλο στην Κυπριακή Κοινωνία αφού στηρίζουν το θεσμό της οικογένειας αλλά και συμβάλλουν στην επιβράδυνση της αναμενόμενης πλην όμως επικίνδυνης δημογραφικής υποβάθμισης. Αυτός ο ρόλος πρέπει να τυγχάνει σεβασμού και στήριξης και από την Πολιτεία και από την κοινωνία.

Δυστυχώς οι τελευταίες εξελίξεις – και παρά τη δημιουργία Εθνικού Φορέα Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής – οδηγούν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Διότι η στήριξη της δημογραφικής ανάπτυξης φαίνεται πλέον ότι αναζητείται στη μετανάστευση παρά στην ανάπτυξη του ντόπιου πληθυσμού.

Λέγεται συχνά ότι μια ολοκληρωμένη δημογραφική πολιτική δεν περιορίζεται στα επιδόματα. Ορθό. Αλλά σε μια χώρα όπου για δεκαετίες απουσιάζει κάθε άλλο μέτρο δημογραφικής στήριξης (ή αν υπάρχουν είναι ασθενή), τότε υποχρεωτικά το ενδιαφέρον μας περιορίζεται στα επιδόματα και σε άλλα οικονομικά ωφελήματα.  

Σύμφωνα με μελέτη του 2009 της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων, η απώλεια της αγοραστικής δύναμης του επιδόματος τέκνου ανέρχεται σε 7,5% ετησίως. Συνεπώς, σύμφωνα με τους πολύτεκνους, το επίδομα τέκνου θα έπρεπε να αυξηθεί από την 1/1/2009 πέραν του τιμαρίθμου σε αυτό περίπου το ποσοστό.

Το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος έχει καταστεί δυσβάσταχτο για την πολύτεκνη οικογένεια εξαιτίας του τρόπου τιμολόγησης που δεν λαμβάνει υπόψη το μέγεθος της οικογένειας. Το Σεπτέμβριο του 2008 έγινε μερική βελτίωση της ειδικής διατίμησης για κάποιες πολύτεκνες οικογένειες. Το Υπουργείο Οικονομικών όμως δεν φαίνεται να προτίθεται να βελτιώσει και να διευρύνει τα κριτήρια της ειδικής διατίμησης του ηλεκτρικού ρεύματος ώστε να ανακουφιστούν περισσότερες πολύτεκνες οικογένειες. Ούτε βέβαια φαίνεται να υλοποιείται η υπόσχεση για παραχώρηση 13ου μηνιαίου επιδόματος στις πολύτεκνες οικογένειες.

Η μη αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος από μέρους της κυβέρνησης δεν αφορά μόνο μέτρα ενίσχυσης των πολυτέκνων. Υπενθυμίζουμε ότι η κυβέρνηση αθέτησε και την προεκλογική της υπόσχεση προς τις τρίτεκνες οικογένειες όταν τον Αύγουστο του 2010 τοποθετήθηκε αρνητικά σε Σχέδιο Προτάσεων που αφορούσε τη μείωση του ύψους των διδάκτρων που πληρώνουν τα παιδιά τρίτεκνων οικογενειών που φοιτούν σε Δημόσια Νηπιαγωγεία και εξίσωσή τους με τα δίδακτρα που πληρώνουν τα παιδιά των πολύτεκνων οικογενειών. Αξίζει να αναφέρω ότι το Υπουργείο Παιδείας είχε διεξάγει έρευνα κατά την οποία κοστολογήθηκε η συνολική μείωση των εσόδων του κράτους από τη μείωση των διδάκτρων για τις τρίτεκνες οικογένειες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας η συνολική δαπάνη δεν ξεπερνούσε το μισό εκατομμύριο ευρώ το χρόνο. Υπενθυμίζεται ότι στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του προέδρου Χριστόφια (σελίδα 62) υπάρχει σαφής πρόνοια για αναγνώριση της ιδιότητας του πολύτεκνου και στις πενταμελείς οικογένειες και η παροχή ανάλογων κοινωνικών ωφελημάτων.

Δυστυχώς το Υπουργείο Οικονομικών έριξε στο κάλαθο των αχρήστων το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια γιατί έκρινε ότι η αναγνώριση της ιδιότητας του πολύτεκνου και για τις πενταμελείς οικογένειες καθιστά το δημοσιονομικό κόστος δυσβάστακτο για τα δημόσια οικονομικά του κράτους. Και αυτό συνέβηκε πολύ πριν από την οικονομική κρίση και τις αναγκαίες δημοσιονομικές περικοπές.

Σαφώς και ξεκάθαρα τοποθετηθήκαμε και κατά της ψήφισης της αύξησης του ΦΠΑ από 15% - 17%. Η αύξηση του ΦΠΑ αποδείχθηκε (και στην Κύπρο αλλά και αλλού) ως μέτρο που δεν αποδίδει τα αναμενόμενα έσοδα, πλήττει την παραγωγή και την κατανάλωση, δημιουργεί πληθωριστικές πιέσεις, είναι αστόχευτο μέτρο και επηρεάζει «έχοντες» και «μη έχοντες» και ιδιαίτερα τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες όπως είναι οι πολύτεκνοι και οι νεοεντασσόμενοι στην αγορά εργασίας απόφοιτοι σχολών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Πάγια θέση του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών είναι ότι τα μέτρα ενίσχυσης της δημογραφικής ανάπτυξης της χώρας μας πρέπει να θεωρούνται ως έργα που ενισχύουν την οικονομία ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης. Τέτοια μέτρα όπως η στήριξη των πολύτεκνων οικογενειών σε περιόδους κρίσης πρέπει να ενισχύονται και όχι να περιορίζονται. Θεωρούμε ότι τα επιδόματα αλλά κυρίως οι χορηγίες και οι παροχές πρέπει να διακρίνονται από κοινωνική, οικονομική και οικολογική στόχευση και ότι τα εισοδηματικά κριτήρια δεν πρέπει να εφαρμόζονται στους ευαίσθητους τομείς της οικογένειας και της παιδείας.

Οι συνθήκες οικονομικής κρίσης που ζουν οι Κύπριοι πολίτες και εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια καθιστούν τα θέματα της οικονομίας και των κοινωνικών παροχών πρώτιστης σημασίας και προτεραιότητας. Μας ενδιαφέρει οι παροχές να μην έχουν το χαρακτήρα του «πασχαλινού δώρου» ή της κυβερνητικής ελεημοσύνης. Θέλουμε να έχουν θεσμικό χαρακτήρα, κοινωνικό βάθος και διάρκεια. Συγκεκριμένο παράδειγμα είναι ο πρόταση των Οικολόγων για δωρεάν εγκατάσταση ηλιακών στεγών σε 5.000 στέγες πολύτεκνων οικογενειών. Η κυβέρνηση θα πάρει πίσω τα λεφτά της από την παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος μέσα στα επόμενα 7 χρόνια ενώ οι πολύτεκνοι θα απαλλαγούν για 20 χρόνια από το λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος. Όπως αυτή την εισήγηση έχουμε καταθέσει στην κυβέρνηση δέσμη προτάσεων για στήριξη της πολύτεκνης οικογένειας με οικολογικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα αλλά η κυβέρνηση τις έχει απορρίψει.

Θεωρώ ότι η πολιτεία οφείλει να στηρίξει την πολύτεκνη οικογένεια, ιδιαίτερα μέσα στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης. Επίσης επιβάλλεται επιτέλους να εφαρμοστεί μια ευρύτερης μορφής και έμπνευσης δημογραφική πολιτική στήριξης των γεννήσεων και της οικογένειας ως το καλύτερο και πιο αποτελεσματικό μέτρο βιώσιμης ανάπτυξης.