Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2010

Αναφορά Επιτροπής Εμπορίου, Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010

 Από Χρυσάνθη Λοΐζου

Οι επιπτώσεις στην εμπορία κρέατος από τα προβλήματα λειτουργίας του σφαγείου Κοφίνου και η ανάγκη λήψης μέτρων για την αντιμετώπισή τους.
(Αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από πρόταση του βουλευτή κ. Κυριάκου Χατζηγιάννη).(13.04.2010).
(Αρ. Φακ. 23.04.027.129-2010)

(Συνέχιση της συζήτησης)
Ενημέρωση των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών Οικονομικών και Προϋπολογισμού και Εμπορίου και Βιομηχανίας για το πρόβλημα που δημιουργείται σχετικά με την έλευση στην Κύπρο 25,000 τουριστών λόγω της παρούσας κατάστασης της Eurocypria.
(Αρ. Φακ. 23.07.010.001)

1ο θέμα:
Ο λόγος δόθηκε στον κ. Χατζηγιάννη ο οποίος έχει εγγράψει και το θέμα. Ο κος Χατζηγιάννης ανάφερε ότι τόσο το προσωπικό όσο και η Βουλή βρίσκεται σε πλήρη άγνοια για το σφαγείο. Η Βουλή δεν γνωρίζει τα διαβήματα που κάνει η κυβέρνηση και το προσωπικό δεν γνωρίζει το αύριο του. Οι χειρισμοί του σφαγείου της Κοφίνου δεν πρέπει να είναι ανάλογοι των χειρισμών της Eurocypria.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου κος Σαββίδης ανάφερε ότι στις 5 Νοεμβρίου υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχέδιο αναδιάρθρωσης του σφαγείου. Στο σχέδιο αναφέρεται ο τρόπος με τον οποίο το σφαγείο θα μετατραπεί σε μια νομική και λειτουργική οργάνωση η οποία να μπορεί να λειτουργήσει με κέρδος. Σύμφωνα με την εισήγηση που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σφαγείο θα μετατραπεί σε ιδιωτική εταιρεία με τρόπο έτσι που οι ιδιωτικοί οργανισμοί να μπορούν να εισέλθουν. Η Κυβέρνηση αποφάσισε να ξεκινήσει στην υλοποίηση του σχεδίου. Έχει γίνει όπως ανάφερε ο κος Σαββίδης μια προκαταρκτική συνάντηση με τις Συντεχνίες και συζήτησαν και το θέμα με το ωρομίσθιο προσωπικό. Το σενάριο έχει προταθεί αφού έχει συζητήθηκε με τις συντεχνίες και κατάληξαν ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έγινε ενημέρωση πρόσθεσε των Συντεχνιών αλλά με γενικό τρόπο και δεν έχει επιλεγεί ακόμη ο τρόπος που θα διαχειριστούν το ωρομίσθιο προσωπικό. 

Εκ μέρους της συντεχνίας μίλησε ο κος Χρίστος Μάμας. Όπως ανάφερε αναγκάστηκαν να συναινέσουν με το προτεινόμενο σχέδιο με την προϋπόθεση ότι το προσωπικό θα εξασφαλιστεί. Αύριο θα έχουν συνάντηση για να συζητήσουν με ποιους τρόπους αυτό θα γίνει κατορθωτό. Πρόσθεσε ότι τους προβληματίζει έντονα το πρόβλημα ρευστότητας του Οργανισμού. Ο Δήμαρχος ανάφερε ότι η διαδικασία πρέπει να προχωρήσει και ότι έχουν εξευρεθεί κάποια κονδύλια ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ρευστότητας μέχρι να αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η ΠΕΟ ανάφερε ότι το πρόβλημα δεν είναι σημερινό. Υπήρξε και παλαιότερα ένα σενάριο μετακίνησης των υπαλλήλων στους Δήμους. Πρόσθεσε ότι πιστεύουν ότι με κάποιους ελιγμούς το σφαγείο είναι σε θέση να επιβιώσει. Ολοκλήρωσε λέγοντας ότι έχουν στα χέρια τους επιστολή από τον Υπουργό Εσωτερικών που μιλά για μετακίνηση του προσωπικού στους Δήμους. Ο Δήμαρχος παρενέβη λέγοντας ότι η Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων είναι υπεύθυνη για να λάβει αυτή την απόφαση και μόνο εφόσον δεχτεί η Ένωση θα μπορέσει να γίνει η μετακίνηση. Πρόσθεσε ότι οι εργάτες δεν είμαι άμοιροι των ευθυνών. Με τις απεργίες που έκαναν έδιωξαν τους πελάτες μακριά. Υπάλληλος του σφαγείου πήρε τον λόγο και ρώτησε απευθυνόμενος στον πρόεδρο πως είναι δυνατό το σφαγείο να δέχτηκε κρατική ενίσχυση και καταλήγει σε πτώχευση και ζήτησε όπως γίνει δημόσια έρευνα, αφήνοντας να νοηθεί πιθανή διασπάθιση χρήματος. Ο κος Σαββίδης ανάφερε ότι στην αυριανή συνάντηση με τις συντεχνίες θα συζητήσουν το μέλλον των εργαζομένων και η επιτροπή έκλεισε το θέμα με την υπόσχεση ότι το θέμα θα παρακολουθείται και θα επέμβουν ξανά εάν και εφόσον χρειαστεί.

2ο θέμα:
Ο κος Χριστοφόρου έκανε μια εισαγωγή στο θέμα λέγοντας ότι είναι πρώτη φορά που κλείνει κρατική εταιρεία. Οι εργαζόμενοι δεν φέρουν καμιά ευθύνη όμως είναι τα μοναδικά θύματα στην όλη ιστορία. Εδώ ανάφερε, δεν βρισκόμαστε για να αποδώσουμε ευθύνες για αυτό είναι καλύτερα εάν αποφευχθούν οι παρελθοντολογίες. Πρέπει πρόσθεσε η συζήτηση να επικεντρωθεί σε δύο θέματα και αυτά είναι το προσωπικό και τα άτομα που έκαναν κρατήσεις Eurocypria. O κος Παπαδόπουλος δήλωσε ότι την επιτροπή την ενδιαφέρει να γνωρίζει τόσο για το προσωπικό αλλά και ευρύτερα τι γίνεται στον τομέα των αερογραμμών και έγειρε το ερώτημα εάν ο κίνδυνος είναι υπαρκτός και για τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Ο Υπουργός Οικονομικών πήρε τον λόγο και ανάφερε ότι η Eurocypria αποσυγκολήθηκε από τις Κυπριακές Αερογραμμές το 2006 και αυτό γιατί ήταν ο μόνος τρόπος επιβίωσης των Κυπριακών Αερογραμμών. Οι ΚΑ πούλησαν την Eurocypria στο κράτος για περίπου 22 εκ. ευρώ. Όταν ξεκίνησε η Eurocypria ξεκινούσε με μετοχικό κεφάλαιο 8,500 ευρώ. Ήταν μάλλον αναμενόμενο να βρεθεί δυσμενή θέση με τις πρώτες ζημιές. Οι ζημιές καλύπτονταν με δανεισμό και έτσι η εταιρεία συνέχισε να λειτουργεί. Ήταν όπως ανάφερε εις γνώσιν της Κυβέρνηση ο δανεισμός όταν δόθηκαν τα 35 εκ. ευρώ. Όταν αποπληρώθηκαν τα δάνεια που έφταναν σε 28 εκ ευρώ τα 7 εκ που απέμειναν έδωσαν μια μικρή διάρκεια ζωής στην Eurocypria. Υπήρχε μια μελέτη ανάφερε που έδειχνε ότι η εταιρεία ήταν βιώσιμη και έτσι η κυβέρνηση εισηγήθηκε στην Βουλή όπως δώσει τα 35 εκ. ευρώ για να μπορέσει η Eurocypria να καλύψει και το καλοκαιρινό πτητικό πρόγραμμα. Οι ζημιές όπως ανάφερε ο κος Σταυράκης για τις Κυπριακές Αερογραμμές υπολογίζονταν σε 2-3 εκ. ευρώ και αντ’ αυτού οι ζημιές υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 30 εκ. ευρώ.  Δόθηκε βοήθεια στην Eurocypria αλλά υπήρχαν όπως είπε κάποια οργανωμένα σύνολα που κατάγγειλαν την κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Υπουργείο απάντησε ότι έπρεπε και όφειλε να στηρίξει την εταιρεία. Έγινε όπως πρόσθεσε προσπάθεια στην Ευρώπη για συγχώνευση, η οποία όμως απάντησε αρνητικά γιατί κάτι τέτοιο θα πήγαινε ενάντια στο ευρωπαϊκό κεκτημένο. Στην εταιρεία τώρα θα μπει εκκαθαριστής. Υπάρχουν, όπως συμπλήρωσε ο Υπουργός αρκετά σημαντικές υποχρεώσεις προς τις εταιρείες ενοικιαζόμενων αεροπλάνων αξίας 18 εκ. ευρώ. Η Ευρώπη πρόσθεσε δεν μας επιτρέπει ούτε μεταφορά αεροπλάνων αλλά και ούτε μεταφορά προσωπικού από την μια εταιρεία στην άλλη. Όσον αφορά τις Κυπριακές αερογραμμές είπε τα πράματα είναι εξίσου δύσκολα. Εάν δεν υπάρχει γρήγορη κερδοφορία κινδυνεύει να κλείσει, αφού σημειώνει ζημιά 30 εκ. ευρώ και η Ευρώπη απαγορεύει στην κυβέρνηση να προσφέρει οποιαδήποτε χρηματοδότηση. Ελπίζει όμως ότι το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα ανακάμψει. Σε όλες τις συνεδρίες που είχαν  πρόσθεσε τόνισαν ότι σχέδιο που πρότεινε το υπουργείο θα έπρεπε να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ανάφερε επίσης ότι επεξεργάζονται το σχέδιο αποζημίωσης και θα είναι παρόμοιο με αυτό που προσφέρθηκε και στις Κυπριακές Αερογραμμές. Χρειάζεται όμως τεράστια προσοχή όπως είπε, ούτως ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα με τις Βρυξέλλες. Οποιοδήποτε σχέδιο θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από ΕΕ. Μέρος του προσωπικού θα απορροφηθεί από τις Κυπριακές Αερογραμμές αφού πρώτα εγκριθεί το σχέδιο εθελοντικής αποχώρησης των κυπριακών. Οι Βρυξέλλες παρακολουθούν ανάφερε και έτσι πρέπει να κινηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην φανεί ότι το προσωπικό μετακινείται από την μια εταιρεία στην άλλη. Εφόσον πρόσθεσε το προσωπικό της Eurocypria προχώρησε με απεργία το πτητικό πρόγραμμα της Eurocypria καλύφθηκε από τις Κυπριακές Αερογραμμές και έτσι δεν δημιουργήθηκαν οποιαδήποτε περαιτέρω προβλήματα. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τον κ. Κυριακού των ΚΑ, ο οποίος πρόσθεσε ότι δεν πλήγηκε η εικόνα της Κύπρου. 

Ακολούθησαν ερωτήσεις βουλευτών.

Μετά τις ερωτήσεις των βουλευτών τον λόγο πήρε πρώτος ο κος Σταυράκης λέγοντας ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές ξεκίνησαν με υπολογιζόμενη ζημιά 3 εκ. ευρώ και κατέληξαν με ζημιά το πρώτο εξάμηνο 25 εκ. ευρώ. Λειτουργούν πρόσθεσε ανεξάρτητα χωρίς καμία παρέμβαση από πλευράς κυβέρνησης. Ο κος Ιωάννου όπως είπε έκανε λανθασμένες εκτιμήσεις όσον αφορά την Eurocypria.  Τον Μάρτη βλέποντας όπως ανάφερε τα ανησυχητικά αποτελέσματα και την πτωτική τάση που υπήρχε κάλεσε τον κ. Ιωάννου ο οποίος τον καθησύχασε λέγοντας του ότι θα υπάρξει ανάκαμψη τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι υπάλληλοι της Eurocypria εάν δεν αποδεχτούν το σχέδιο αποζημιώσεων, τότε ίσως να μπορούν να αποσπαστούν με κάποιο τρόπο στη δημόσια υπηρεσία, όπως π.χ στην προεδρία της Κύπρου. Το πρώτο που προέχει είναι να βγει όπως δήλωσε ένα σχέδιο αποζημιώσεων, μετά το σχέδιο εθελοντικής αποχώρησης των Κυπριακών Αερογραμμών και στη συνέχεια για τους υπόλοιπους που απομένουν να δουν τι μπορούν να κάνουν για να αποσπαστούν στην δημόσια υπηρεσία με κάποιο τρόπο. Στο σημείο αυτό παρενέβη υπάλληλος λέγοντας ότι για να μπορέσουν να αποφασίσουν θα πρέπει να έχουν μπροστά τους όλα τα δεδομένα και τα σχέδια που προτείνονται. 

Ο υπουργός Οικονομικών συνέχισε λέγοντας ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές είναι σε πολύ δυσμενή θέση. Τα 2 δρομολόγια που ήταν επικερδή αυτά του Λονδίνου και της Αθήνας έχουν χάσει την κερδοφορία τους εξαιτίας του μεγάλου ανταγωνισμού που υπάρχει. Τα εργατικά όπως ανάφερε είναι πολύ αυξημένα σε σχέση με άλλες αεροπορικές εταιρείες. Δεν γίνεται πρόσθεσε σε άλλες αεροπορικές εταιρείες οι πιλότοι να αμείβονται με   70,000 ευρώ ετησίως και οι πιλότοι των Κυπριακών Αερογραμμών να λαμβάνουν τα διπλάσια. Αν δεν γίνουν άμεσα περικοπές θα κινδυνεύσουν με κλείσιμο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόσθεσε θεωρεί ότι οι ΚΑ βρίσκονται υπό διάρθρωση, επομένως όποιο σχέδιο εθελοντικής αποχώρησης βγει θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από ΕΕ. Ότι γίνει πρέπει να γίνει άμεσα και διακριτικά, γιατί οι Βρυξέλλες έχουν στραμμένο το βλέμμα τους πάνω μας.

Ο κος Ιακώβου, αναπληρωτής πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Eurocypria, δήλωσε ότι λόγω της απεργίας υπάρχει δυσκολία στην ετοιμασία του σχεδίου αποζημιώσεων. Οι πιστωτές πρόσθεσε είναι οι ΚΑ, το Euro control και οι προμηθευτές. Το καθαρό χρέος που θα πρέπει να πληρωθεί ανέρχεται όπως είπε στα 3,9 εκ. ευρώ. (Νομίζω ότι πρέπει πρώτα να τελειώσει η εκκαθάριση και μετά να βγει το σχέδιο αποζημιώσεων, αυτό δεν αναφέρθηκε όμως). Ανάφερε επίσης ότι οι λανθασμένες εκτιμήσεις οδήγησαν την Eurocypria σε κλείσιμο. Υπολογίστηκε ότι τα έσοδα από επιβάτες θα ανέρχονταν στα 50 εκ. ευρώ ενώ στην πραγματικότητα τα έσοδα ανέρχονταν σε 45 εκ. ευρώ. Η σκόνη από το ηφαίστειο αύξησε επίσης τις ζημιές της εταιρείας. Υπήρξε επίσης μεγάλη απόκλιση από τις πωλήσεις εν πτήση που υπολογιζόταν ότι θα ανέρχονταν σε 4,3 εκ. ευρώ και στην πραγματικότητα δεν ξεπέρασαν τις 500,000 ευρώ. Για επιπρόσθετο βάρος από αποσκευές υπολογιζόταν ότι τα έσοδα θα ήταν 1 εκ. ευρώ και στην πραγματικότητα δεν ξεπέρασαν τις 250,000 ευρώ.  Όσον αφορά το σχέδιο αποζημιώσεων είπε, ξεκίνησε την συλλογή στοιχείων στις 8 Νοεμβρίου και ενδεχομένως να μην συνάδουν με τα στοιχεία που χρησιμοποίησαν οι ΚΑ για το δικό τους σχέδιο. Ειπώθηκε επίσης ότι οι ΚΑ έχουν ψηλότερο κόστος λειτουργίας από την Eurocypria. Όσον αφορά τις προσλήψεις προσωπικού πρόσθεσε από τις ΚΑ, οι οδηγίες από την Ευρώπη ήταν ξεκάθαρες και θα γίνουν με καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια και η μισθοδοσία θα είναι χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πείρα που υπάρχει. 

Σχετικά με το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν παλαιότερα ξένοι επενδυτές, ο κος Σταυράκης ανάφερε ότι υπήρξε ενδιαφέρον μόνο από ένα Πολωνό ο οποίος ενδιαφέρθηκε να αγοράσει το 10% της Eurocypria με την προϋπόθεση να ξοφληθούν τα δάνεια που υπήρχαν, μετά εξαφανίστηκε.

Ο κος Παπαδόπουλος ανάφερε ότι η Ryan Air στηρίζεται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση κατά παράβαση οδηγίας της ΕΕ για το δρομολόγιο στις Βρυξέλλες εις βάρος των ΚΑ.  Ο κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού ανάφερε ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες και νέοι  προορισμοί και έρχονται τουρίστες στην Κύπρο. Αν δεν στηριχτούν παρόλα αυτά οι ΚΑ υπάρχει κίνδυνος να κλείσουν με αποτέλεσμα να πληγεί ο τουρισμός μας. 

Η επιτροπή έκλεισε το θέμα λέγοντας ότι θα συνεχίσουν να το παρακολουθούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: