Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Αναφορά Επιτροπής Συγκοινωνιών, Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

από Χρυσάνθη Λοΐζου

Ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων σχετικά με την εφαρμογή του νέου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών και τις αποζημιώσεις των λεωφορειούχων που δεν επέλεξαν να ενταχθούν στις νέες περιφερειακές εταιρείες δημόσιων συγκοινωνιών.
(Αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από πρόταση των βουλευτών κ. Αντώνη Αντωνίου και Ανδρέα Αγγελίδη).
(09.02.2010).
(Αρ. Φακ. 23.04.027.050-2010)
Αξιολόγηση της πορείας εφαρμογής του νέου συστήματος δημόσιων επιβατικών μεταφορών.
(Αυτεπάγγελτη εξέταση έπειτα από πρόταση των βουλευτών κ. Αντρέα Φακοντή, Σκεύης Κουκουμά και Κλαύδιου Μαυροχάννα).
(07.12.2010).
(Αρ. Φακ. 23.04.027.381-2010)
Ο περί των Οχημάτων στο Τέλος του Κύκλου Ζωής τους (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011.
(Αρ. Φακ. 23.01.052.005-2011)
(Εναρμονιστικό νομοσχέδιο)
Ο περί Διαχείρισης της Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών Νόμος του 2011.
(Αρ. Φακ. 23.01.052.023-2011)
(Εναρμονιστικό νομοσχέδιο)

Θέμα 1 και 2:
Η συζήτηση ξεκίνησε με τον κ. Φακοντή και τον κ. Αντωνίου να προλογίζουν το θέμα. Ο κος Φακοντής ανάφερε ότι το σύστημα βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο. Στα πρώτα στάδια όπως  ανάφερε είναι κατανοητό να υπάρχουν προβλήματα, παρόλα αυτά υπήρξε σημαντική αύξηση της διακίνησης με το σύστημα λεωφορείων. Ρώτησε τι γίνεται με τα στέγαστρα των λεωφορείων, με τις σημάνσεις και τις παράνομες σταθμεύσεις, τι γίνεται με την εφαρμογή του κλιμακωτού ωραρίου καθώς επίσης και την διαφώτιση του κόσμου. Ολοκλήρωσε την τοποθέτηση και την σειρά ερωτήσεων με την διαπίστωση ότι υπάρχουν γραμμές που γίνονται άδικα και σπαταλούνται χρήματα του δημοσίου.  Ο κος Αντωνίου ζήτησε όπως ενημερωθεί η επιτροπή για τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφαρμογή των συμβάσεων ενώ ο πρόεδρος της Επιτροπής ζήτησε από την Υπουργό να διαφωτίσει την επιτροπή με το θέμα τόσο των στεγάστρων όσο και της ανάρτησης των ωρών στις στάσεις των λεωφορείων. 

Η κα Υπουργός πήρε τον λόγο στη συνέχεια. Ανάφερε ότι σχετικά με το θέμα των αποζημιώσεων μέχρι την 31η Δεκεμβρίου είχαν αποζημιωθεί 31 λεωφορειούχοι. Το ποσό που δόθηκε για τις αποζημιώσεις ανέρχεται στα 1,9 εκ. ευρώ και πρόκειται για μερικές ή ολικές αποζημιώσεις. Ορισμένοι όπως ανέφερε η Υπουργός επέλεξαν να μην αποζημιωθούν για τα λεωφορεία τους και έτσι το υπουργείο πήρε την απόφαση να τους αποζημιώσει μερικώς. Το τμήμα ανέφερε η υπουργός δούλεψε εντατικά και έγινε πολύ καλή δουλειά. Εκκρεμούν άλλες 42 αιτήσεις, 5 από αυτές έχουν εγκριθεί και οι υπόλοιπες εξετάζονται. Στον προϋπολογισμό του 2011 υπάρχουν 3 εκ. ευρώ για τις αποζημιώσεις και ο Υπουργός Οικονομικών όπως ανάφερε η κα Μαρκουλλή έχει δεσμευτεί να παραχωρήσει και άλλα χρήματα αν καταστεί αναγκαίο για τις αποζημιώσεις. Μια μεγάλη μερίδα των αποζημιώσεων θα καταβληθεί από τον ΟΣΕΛ. Η αξιολόγηση θα γίνει από τμήμα αλλά η καταβολή των αποζημιώσεων εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία θα δοθούν από τον ΟΣΕΛ. Η υπουργός ανάφερε ότι 30 λεωφορειούχοι δεν έχουν κάνει αιτήσεις για αποζημίωση, ίσως πρόσθεσε να χρησιμοποιούν τα λεωφορεία τους για τουριστικά. Όσον αφορά το θέμα της Πάφου συνέχισε, έγιναν συναντήσεις με τους δικηγόρους του κ. Ιωαννίδη για την ένταξη των λεωφορειούχων στην ΟΣΥΠΑ. Το επικρατέστερο σενάριο είναι να αναλάβουν υπεργολαβία. Όσον αφορά την αστική Λευκωσία η υπουργός έχει αναθέσει τις διαπραγματεύσεις στον κ. Κωλέττα. Εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία τότε ο ΟΣΕΛ θα πρέπει να αναλάβει τις αποζημιώσεις. Είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα οι συγκοινωνίες πρόσθεσε, 6 φορείς έχουν αναλάβει 1,8 εκ. δρομολόγια ετησίως.

Ο κος Κουλία ρώτησε κατά πόσο γίνεται έλεγχος αν τηρούνται τα δρομολόγια και η συχνότητα αυτών και ο κος Κωλέττας απάντησε ότι γίνονται τακτικοί και αιφνιδιαστικοί έλεγχοι.

Η κα υπουργός συνέχισε λέγοντας ότι όσον αφορά το θέμα της βελτίωσης των δρομολογίων έχουν διεξέλθει όλα τα δρομολόγια σε όλες τις επαρχίες και έγινε παρουσίαση ανά επαρχία όπου ακούστηκαν εισηγήσεις για την βελτίωση των δρομολογίων με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση αλλά και για να βρίσκονται εντός του πλαισίου του προϋπολογισμού. Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου θα έχουν γίνει οι επαφές με τις εταιρείες για να δούνε από κοινού ποια δρομολόγια πρέπει να τροποποιηθούν. Όσον αφορά τις υποδομές, πρόσθεσε η υπουργός, είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα για το οποίο δεν μπορεί να δοθεί λύση άμεσα γιατί δεν είναι εύκολη υπόθεση η κατασκευή λεωφορειολωρίδων και οι μονοδρομήσεις και συμπλήρωσε ότι αυτά τα δύο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορεί το σύστημα των λεωφορείων να προωθηθεί. Στέγαστρα πρόσθεσε ότι υπάρχουν αλλά γίνεται μια προσπάθεια να γίνουν ομοιόμορφα στους Δήμους και τις Κοινότητες. Όλες οι στάσεις ανέφερε η υπουργός έχουν τοποθετηθεί και βρίσκονται στα τελικά στάδια για να τοποθετηθούν οι πινακίδες όπου θα αναγράφονται τα δρομολόγια. Τα δρομολόγια πρόσθεσε έχουν οριστικοποιηθεί στις περισσότερες επαρχίες, πρόβλημα αντιμετωπίζει η Λευκωσία και εκεί πρέπει να επικεντρώσουν την προσοχή τους. Σε ερώτηση του κ. Αντωνίου πως γίνεται η επιδότηση η υπουργός ανάφερε ότι αν στη σύμβαση αναφέρεται μικρό λεωφορείο και η εταιρεία χρησιμοποιεί μεγάλο, τότε αποζημιώνεται η εταιρεία για μικρό λεωφορείο. Η κα υπουργός ολοκλήρωσε λέγοντας ότι οι εισπράξεις των ανάδοχων φορέων φτάνουν στο Τμ. Οδικών Μεταφορών και από το μήνα αυτό θα ξεκινήσει η έκδοση εισιτηρίων από το ΤΟΜ για να γίνεται καλύτερος έλεγχος των παραβάσεων.

2 θέμα:
Παρουσίαση:
Αφορά εναρμονιστικό νομοσχέδιο και η ανάγκη για τροποποίηση προέκυψε μετά από υπόδειξη της ΕΕ με την αποστολή προειδοποιητικής και συμπληρωματικής προειδοποιητικής επιστολής μετά από τον έλεγχο της μεταφοράς της οδηγίας στην κυπριακή νομοθεσία. 

Γίνεται αντικατάσταση των ορισμών «επικίνδυνη ουσία» και «όχημα» για να συνάδουν με τους αντίστοιχους όρους της οδηγίας. Γίνεται επίσης αντικατάσταση του πεδίου εφαρμογής για να συνάδει με το αντίστοιχο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας και περιλαμβάνονται τέλος, διατάξεις για την ενθάρρυνης της υιοθέτησης πιστοποιημένων συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης και της επαναχρησιμοποίησης κατασκευαστικών στοιχείων και αναφορικά με την υποχρέωση των κατασκευαστών οχημάτων και εξαρτημάτων να συμβάλλουν στην πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου έγινε αναφορά από την ΟΕΒ στο σχέδιο απόσυρσης αυτοκινήτων. Η ΟΕΒ τόνισε την ανάγκη να ανοίξει ξανά το σχέδιο που έληξε τον Δεκέμβριο. Το υπουργείο όπως ανέφερε δεν έχει αντιληφθεί για τα πολύ καλά αποτελέσματα που έχει αυτό το σχέδιο.

Ο κος Κουλίας ζήτησε από την ηλεκτρομηχανική υπηρεσία να ενημερώσει γραπτώς την επιτροπή για το πώς ο πολίτης μπορεί να ξεχωρίζει το ανταλλακτικό απομίμηση.

3ο θέμα:
Ο λόγος δόθηκε στο Τμήμα Δημοσίων έργων. Το νομοσχέδιο όπως είπε η λειτουργός είναι εναρμονιστικό με την οδηγία 2008/96 και αφορά 4 βασικές διαδικασίες. Αυτές είναι:
1. Τις εκτιμήσεις των επιπτώσεων οδικής ασφάλειας.
2. Τους ελέγχους οδικής ασφάλειας – πρέπει να γίνονται σε όλα τα επίπεδα από την αρχή της κατασκευής μέχρι και την διάνοιξη.
3. Την κατάταξη και διαχείριση της ασφάλειας του οδικού δικτύου.
4. Τις επιθεωρήσεις ασφάλειας – γίνονται ήδη και πρέπει να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα από ειδικούς ελεγκτές. Στην Κύπρο δεν υπάρχουν ειδικοί ελεγκτές αλλά τα τμήμα θα εκπαιδεύσει 4 λειτουργούς.

Το νομοσχέδιο όπως ανάφερε η λειτουργός πρόκειται να καλύψει το ευρωπαϊκό δίκτυο αλλά και όλους τους αυτοκινητόδρομους με πρωτοβουλία του Τμήματος. Η υποχρέωσή τους είναι να καλύψουν μόνο το ευρωπαϊκό δίκτυο. 

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Πολιτικός Μηχανικός του Έπαρχου Λευκωσίας και ανάφερε ότι θα πρέπει να επεκταθεί το νομοσχέδιο και στους αστικούς δρόμους. Σε αυτό συμφώνησαν τόσο το Τμήμα Πολεοδομίας όσο και η Αστυνομία. Ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας πρόσθεσε ότι έχουν μια πολύ καλή συνεργασία με το Τμ. Δημοσίων έργων. Η Ένωση Δήμων και η ένωση κοινοτήτων πρόσθεσαν ότι δεν έχουν ένσταση με το εν λόγω νομοσχέδιο και πρόσθεσαν ότι τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα τι θα γίνει με τα μελανά σημεία των δρόμων.

Τα Δημόσια έργα είπαν ότι θα συνεχίσουν να γίνονται μελέτες κάθε τρία χρόνια για τα μελανά σημεία και περιμένουν την φωτοεπισήμανση για την μερική επίλυση του προβλήματος. Η αστυνομία πρόσθεσε ότι με την φωτοεπισήμανση στο παρελθόν είχαν μείωση των ατυχημάτων μέχρι και 40%. Το Τμήμα πληροφόρησε την Επιτροπή ότι έχει ξεκινήσει η μελέτη για την έναρξη τραμ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: