Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

Αναφορά Επιτροπής Οικονομικών, Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

 από Χρυσάνθη Λοΐζου
 
Το μέλλον των Κυπριακών Αερογραμμών υπό το φως των δυσμενών οικονομικών δεδομένων λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
(Αυτεπάγγελτη εξέταση με απόφαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού).
(21.9.2009).
(Αρ. Φακ. 23.04.026.213-2009)

1ο θέμα:
Ο λόγος δόθηκε αρχικά στον Υπουργό Οικονομικών. Ο κος Σταυράκης δήλωσε ότι το 2010 ήταν ένα άσχημο οικονομικό έτος. Το υπουργείο είχε ειδοποιήσει την Βουλή ότι σε περίπτωση που δεν λαμβάνονταν μέτρα θα υπήρχε πρόβλημα. Ξεκίνησε μια σημαντική σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές, πρόσθεσε οι οποίες θα επιφέρουν σημαντικές εξοικονομήσεις. Έγιναν αλλαγές τόσο στο πτητικό πρόγραμμα ανάφερε ο κος Σταυράκης αλλά έγιναν παράλληλα μειώσεις και στο εδαφικό κόστος. Τα μέτρα που λαμβάνει πρόσθεσε η εταιρεία, είναι καλοδεχούμενα αλλά δεν είναι αρκετά για να διασώσουν την εταιρεία. Την άσχημη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η εταιρεία έρχονται να επιβαρύνουν και οι αγωγές των πιλότων εναντίων της εταιρείας λόγω παλαιότερων μειώσεων στο μισθών τους.  Το μειονέκτημα των Κυπριακών αερογραμμών ότι δεν μπορεί να πετά πάνω από τον εναέριο χώρο της Τουρκίας καλείται να αποζημιώσει η Κυβέρνηση. Στα 20 εκ. ευρώ δεν έχουν συμπεριληφθεί και οι απώλειες επιβατών από άλλες εταιρείες οι οποίες εκτελούν τα δρομολόγια σε λιγότερη ώρα από ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές. Ο κος Σταυράκης ολοκλήρωσε την αναφορά του λέγοντας ότι έχει ειδοποιηθεί την Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Ένωση για την πρόθεση της Κυπριακής κυβέρνησης να στηρίξει οικονομικά τις Κυπριακές Αερογραμμές δίνοντάς της τα 20 εκ. ευρώ ως αποζημίωση για την απαγόρευση πτήσεων στον εναέριο χώρο της Τουρκίας.

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον κ. Μαυρόκωστα, εκτελεστικό διευθυντή των Κυπριακών Αερογραμμών. Ο κος Μαυρόκωστας ανάφερε ότι έχουν παρθεί αρκετά μέτρα για την μείωση των ζημιών. Έχουν καταργηθεί όπως ανάφερε ζημιογόνα δρομολόγια τα οποία εκτελούνταν επί σειρά ετών, έχουν αυξηθεί τα δρομολόγια σε προορισμούς όπου υπάρχει ζήτηση, παράλληλα σταμάτησε η χρήση ενός εκ των δύο Α330. Όπως εξήγηση ο κος Μαυρόκωστας, λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, το Α330 είχε γίνει αρκετά ζημιογόνο, για αυτό και γίνεται προσπάθεια όπως τα δρομολόγιά του γίνονται με μικρότερα αεροσκάφη. Όπως ανάφερε ο κος Μαυρόκωστας γίνεται μια προσπάθεια όπως ενοικιαστεί το ένα Α330 σε εταιρεία μαζί με τα πληρώματα. Αυτό ανάφερε θα βοηθούσε αρκετά. Όσον αφορά το προσωπικό πρόσθεσε, υπήρξε πρόταση από την Υπουργό Εργασίας για μείωση των απολαβών του προσωπικού η οποία έγινε αποδεκτή. Ο εκτελεστικός διευθυντής ανάφερε ότι ευελπιστούν ότι  και με τα 20 εκ. ευρώ οι Κυπριακές Αερογραμμές θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τα προβλήματα που υπάρχουν και πρόσθεσε ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την Hermes και εξήγησε λέγοντας ότι λόγω του ότι είναι μονοπώλιο, οι τιμές είναι ιδιαίτερα υψηλές. Βρίσκονται όπως ανάφερε σε συζήτηση με την εταιρεία Hermes για να επιτύχουν μείωση των τιμών.

Ο κος Παπαδόπουλος, πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, ανάφερε ότι πρέπει να πειστούν ότι με την ψήφιση του νομοσχεδίου η εταιρεία θα διασωθεί και ρώτησε τι προοπτικές υπάρχουν αν τελικά η Βουλή αποφασίσει και εγκρίνει τα 20 εκ. ευρώ.

Ο κος Μαυρόκωστας ανάφερε ότι οι εκτιμήσεις της εταιρείας είναι ότι θα περιοριστούν οι ζημιές. Υπάρχουν ανάφερε πολλοί αστάθμητοι παράγοντας όπως π.χ η τιμή του πετρελαίου. Πρόσθεσε ότι δεν γνωρίζουν τον ανταγωνισμό και οποιαδήποτε μέτρα και να λάβει η εταιρεία δεν μπορούν να είναι σίγουροι ότι θα υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Δεν μπορεί ανάφερε να πει ότι το 2011 η εταιρεία θα έχει κέρδη και δεν θέλει πρόσθεσε να δώσει ψευδαισθήσεις. Υπάρχει είπε τελειώνοντας συναίνεση με το προσωπικό και θα κάνουν ότι μπορούν για να διασωθεί η εταιρεία.

Μία από τις συντεχνίες των Κυπριακών Αερογραμμών, ανάφερε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές από το 2004 βρίσκονται σε κατάσταση αναδιάρθρωσης. Όταν είδαν πρόσθεσε τα αποτελέσματα του 1ου εξαμήνου, έθεσαν το θέμα. Σήμερα πρόσθεσε, πιστεύουμε ότι το σχέδιο δημιουργεί θετικές προοπτικές για το μέλλον. Ανάφερε επίσης ότι η πολιτική αεροπορία είναι ένα ακόμη πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσουν οι ΚΑ, γιατί λόγω της κακής οργάνωσης και της έλλειψης προσωπικού δημιουργούνται προβλήματα και τεράστιες ζημιές για τις ΚΑ. Ένα άλλο πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν είναι οι χρεώσεις της εταιρείας Hermes οι οποίες στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Ολοκλήρωσε λέγοντας ότι είναι από τις λίγες περιπτώσεις που το προσωπικό εμπιστεύεται την εταιρεία.

Στη συνέχεια μίλησε ο κος Πιερίδης εκ μέρους της ΣΥΝΥΚΑ. Ο κος Πιερίδης ανάφερε ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης 85 αεροπορικές εταιρείες έχουν καταρρεύσει. Μια πάγια θέση των συνδικαλιστικών οργανώσεων είναι ανάφερε, η κάλυψη  των ζημιών για τις πτήσεις πάνω από την Τουρκία. Είναι η πρώτη φορά ανάφερε που λαμβάνονται δραστικές αποφάσεις. Με αυτά τα δεδομένα πρόσθεσε όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις δήλωσαν παρόν στην πράξη για την επιβίωση των Κυπριακών Αερογραμμών. Αποδεκτήκαμε πρόσθεσε την πρόθεση της Υπουργού Εργασίας για μείωση 9% στις απολαβές του προσωπικού και 10% στις απολαβές του προσωπικού στο εξωτερικό. Το μονοπώλιο στην χρήση των αεροδρομίων είναι αδιανόητο.

Στη συνέχεια μίλησε ο κος Μιχαηλίδης εκ μέρους της ΑΣΥΣΕΚΑ λέγοντας ότι οι κακοί χειρισμοί έφεραν πάλι τους υπαλλήλους στη θέση να χρειάζεται να συνεισφέρουν. Γίνονται αλλαγές εκ μέρους της διεύθυνσης και οι υπαλλήλοι στηρίζουν αυτές τις αλλαγές για να καταφέρει η εταιρεία να ορθοποδήσει.

Τον λόγο πήρε ο κος Κυριακίδης εκ μέρους της ΣΥΠΚΑ. Ο κος Κυριακίδης ανάφερε ότι υπάρχει μέλλον στις Κυπριακές Αερογραμμές και υπάρχει πλήρης εμπιστοσύνη στην εταιρεία και με τους σωστούς χειρισμούς, η εταιρεία θα ορθοποδήσει. Πρόσθεσε ότι οι υπάλληλοι θα σταθούν δίπλα στην εταιρεία και ζήτησε από την Βουλή όπως εγκρίνει το νομοσχέδιο για παραχώρηση 20 εκ. ευρώ στις Κυπριακές Αερογραμμές ώστε να μπορέσουν να βάλουν την εταιρεία σε μια υγιή βάση.

Στη συνέχεια ακολούθησαν ερωτήσεις από τους βουλευτές που αφορούσαν το κλείσιμο διαφόρων γραφείων στο εξωτερικό και κατά πόσο είναι δυνατόν να εξοικονομηθούν χρήματα, κατά πόσο θα ζητηθούν και χρήματα για την απαγόρευση των πτήσεων πάνω από την Τουρκία και για τα έτη πριν το 2004, εάν υπάρχει τρόπος μείωσης των καθυστερήσεων από την Πολιτική Αεροπορία. Ρωτήθηκε επίσης αν υπάρχει σκέψη διαφοροποίησης των ναύλων, αν γίνεται προαγορά καυσίμων, εάν η εθελούσια αποχώρηση μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα με το πλεονάζον προσωπικό και εάν η εταιρεία θα έχει λόγο στο ποιος θα φύγει. Ρωτήθηκε εάν υπάρχει πρόθεση για μείωση μετοχικού κεφαλαίου και αν υπάρχει πρόθεση από το κράτος να περάσει σε στρατηγικό επενδυτή, ρωτήθηκε παράλληλα εάν εκκρεμούν άλλες αγωγές πλην των αγωγών των πιλότων προς την εταιρεία και εάν αυτοί που θα αποχωρήσουν θα είναι μόνιμο προσωπικό.

Ο κος Σταυράκης πήρε το λόγο λέγοντας ότι ακόμη και με τα 20 εκ. ευρώ υπάρχει μεγάλη περίπτωση η εταιρεία να μην είναι βιώσιμη. Η εισήγησή του είναι να δοθούν τα 20 εκ. ευρώ, εάν όμως η Βουλή πρόσθεσε αποφασίσει να μην τα δώσει τότε δεν αποκλείετε να συζητηθεί και το ενδεχόμενο του στρατηγικού επενδυτή.

Ο κος Μαυρόκωστας ανάφερε ότι τα Airbus A330 πριν την οικονομική κρίση ήταν σχετικά κερδοφόρα. Μετά το 2008, οι τιμές των ναύλων έπεσαν δραματικά. Πρόσθεσε ότι στην εταιρεία συμφέρει στο παρόν στάδιο το Α330 να κάθεται παρά να πετά. Αύριο πρόσθεσε έχουν συναντήσεις στο Λονδίνο με σκοπό το ένα Α330 να ενοικιαστεί μαζί με τα πληρώματα. Το άλλο Α330 ανάφερε η εταιρεία το χρειάζεται για τα δρομολόγια του Λονδίνου. Σχετικά με τη διαχείριση των καυσίμων πρόσθεσε, η εταιρεία έχει κάνε επένδυση σε λογισμικό πρόγραμμα για καλύτερη διαχείριση των καυσίμων. Όσον αφορά τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ανάφερε ότι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι διαχρονικό. Η Κύπρος κατά το euro control έχει την χαμηλότερη παραγωγικότητα. Χάνουμε λεφτά σαν κράτος. Κάποια από τα εισοδήματα μεταφέρονται σε τρίτες χώρες. Δεν έχουν υπεύθυνο πτήσεων, υπάρχουν προβλήματα στην οργάνωση. Παλαιότερα πρόσθεσε είχε η εταιρεία προσφερθεί να καλύψουν το κόστος του επιπρόσθετου προσωπικού για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Όσον αφορά το κλείσιμο εισιτηρίων, αν οι επιβάτες κλείσουν τα εισιτήρια μέσω διαδικτύου τότε το κόστος είναι 4-6% χαμηλότερο. Άρα προτιμούν να κλείνονται εισιτήρια μέσω ταξιδιωτικών πρακτόρων. Ο κος Μαυρόκωστας ανάφερε ότι πληρώνουν στην εταιρεία Hermes 25 εκ. ευρώ ετησίως (χώρος για επιβάτες, στάθμευση αεροσκαφών, φόροι προσγείωσης και απογείωσης, χρεώσεις για φισούνες. Το σχέδιο πλεονασμού ανάφερε δεν θα είναι όπως το προηγούμενο που δόθηκε το 2006. Θα αποφύγει η εταιρεία να φύγουν ικανά στελέχη της εταιρείας. Όποιος έχει δηλώσει δεν σημαίνει ότι η αίτηση του θα γίνει και αποδεκτή. Δυστυχώς πρόσθεσε θα χρειαστεί να γίνουν και απολύσεις. Μέχρι την Παρασκευή είχαν δηλώσει 110 άτομα. Μέχρι σήμερα που είναι η τελευταία μέρα υποβολής των αιτήσεων μπορεί να δηλώσουν μέχρι και 150 άτομα. Το θέμα είναι εάν αυτά τα άτομα πλεονάζουν στον τομέα τους.

Ο κος Παπαδόπουλος ρώτησε εάν υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που δεν εγκριθούν τα 20 εκ. ευρώ. Ο κος Σταυράκης ανάφερε ότι σε περίπτωση που δεν εγκριθούν αυτό θα είναι η καταστροφή της οικονομίας της Κύπρου.


(K) Βουλή - Επιτροπή Οικονομικών - ΚΑ - ΥΠΟΙΚ - Βουλευτές
ΚΥΠΕ - ΛΕΥΚΩΣΙΑ-Κύπρος 7/2/2011 3:30:05 μμ
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης είπε ότι ''βγαίνουμε από τη συνεδρία για το μέλλον των ΚΑ με πολλές ανησυχίες'', προσθέτοντας ότι ''φαίνεται ότι ακόμη και να επιδείξει η Βουλή μέγιστο πατριωτισμό και να εγκρίνει τα 20 εκ. ευρώ προς τις ΚΑ τα προβλήματα δεν θα λείψουν, είναι αμφίβολο αν θα διασωθούν οι ΚΑ και το κυριότερο όλων ενδεχομένως αυτή τη βοήθεια του Κύπριου πολίτη προς την εταιρεία να μην την εγκρίνει και να μην τη νομιμοποιήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γεγονός που θα οδηγήσει την Κύπρο σε περιπέτειες''.

Ο κ. Περδίκης είπε ότι ''το σχέδιο φαίνεται να είναι ικανοποιητικό ως ένα βαθμό, υπάρχει το ενδεχόμενο να υπάρχουν και απολύσεις, υπάρχει η απορία και το ερωτηματικό αν θα γίνουν οι κατάλληλες και προς το όφελος της εταιρείας αποδεσμεύσεις προσωπικού και έχουν ανοίξει μεγάλα θέματα που αφορούν τη σχέση που έχει η διαχειρίστρια εταιρεία που έχει μονοπώλιο στα κυπριακά αεροδρόμια με τις ΚΑ''.

Ανέφερε ότι ''πρέπει να γίνει μια μεγάλη τελευταία προσπάθεια για να μπορέσουν να διασωθούν οι ΚΑ και να διατηρήσουμε τον εθνικό μας μεταφορέα, χωρίς προκαταλήψεις, ιδεολογικές αγκυλώσεις και οι εργαζόμενοι πρέπει να προσφέρουν αλλά να δοθεί το δικαίωμα σε αυτούς να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο από το μέρος των μετοχών που έχει η Κυβέρνηση''.

''Ορισμένα τμήματα των ΚΑ πρέπει να τύχουν άμεσης ιδιωτικοποίησης πριν καταλήξουμε τελικά σε αυτό που οι περισσότερες πλευρές της Βουλής δεν θέλουν, δηλαδή στο να ιδιωτικοποιηθεί το σύνολο των ΚΑ'', κατέληξε ο κ. Περδίκης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: