Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Αναφορά Ολομέλειας, Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011


από Κοινοβουλευτικές Συνεργάτιδες
Χρυσάνθη Λοΐζου
Έφη Ξάνθου


Έκθεση αρ.1 «Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2009»

Σκοπός του υπό αναφορά νομοσχεδίου είναι η διαγραφή από αυτό των ορισμών που αφορούν τις αστικές και τις αγροτικές οδικές γραμμές, καθώς και τις περιφερειακές εταιρείες.  

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, οι υπό διαγραφή ορισμοί έπαυσαν να έχουν οποιοδήποτε λόγο ύπαρξης μετά την ψήφιση του περί της Πρόσβασης στο Επάγγελμα του Οδικού Μεταφορέα (Τροποποιητικού) (Αρ. 2) Νόμου του 2009 [Ν. 101(Ι)/2009] και του περί Ρυθμίσεως της Τροχαίας Μεταφοράς (Τροποποιητικού) (Αρ. 3) Νόμου του 2009 [Ν. 96(Ι)/2009], που αφορούν την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων επιβατικών μεταφορών.  Ουσιαστικά η κατάργηση αυτή προτείνεται προκειμένου να μην αντιβαίνουν οι ορισμοί αυτοί σε συγκεκριμένες διατάξεις των πιο πάνω νόμων που έχουν ήδη ψηφιστεί.  

Αρ. φακ: 23.01.050.208-2009

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.2  «Ο περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011»

Σκοπός του υπό αναφορά νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του άρθρου 151 του περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών Νόμου, που αφορά την έκδοση κανονισμών από τον επίτροπο, έτσι ώστε οι κανονισμοί που εκδίδει ο επίτροπος και αφορούν θέματα προσωπικού του γραφείου του να τυγχάνουν της έγκρισης όχι μόνο του Υπουργικού Συμβουλίου, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, αλλά και της Βουλής των Αντιπροσώπων. 
 
Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ. 3 «Ο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έλεγχος του Κράτους του Λιμένα) Νόμος του 2011»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η αντικατάσταση της υφιστάμενης νομοθεσίας περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έλεγχος του Κράτους του Λιμένα) με νέα νομοθεσία για σκοπούς εναρμόνισης της εθνικής νομοθεσίας με την κοινοτική Οδηγία 2009/16/ΕΚ σχετικά με τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος του λιμένα.

Στο νομοσχέδιο ρυθμίζεται η εξουσία του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας για επιθεώρηση και κατακράτηση αλλοδαπών πλοίων που προσεγγίζουν λιμάνια της Δημοκρατίας με σκοπό αφενός την προστασία της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας και του θαλάσσιου περιβάλλοντος και αφετέρου την αποφυγή αθέμιτου ανταγωνισμού στη ναυτιλία από υποβαθμισμένα πλοία. Παράλληλα, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διοικητικές και ποινικές διατάξεις με σκοπό τη διασφάλιση της συμμόρφωσης των πλοίων και των πλοιοκτητών τους με τις πρόνοιές του.

Ο απώτερος σκοπός της Οδηγίας 2009/16/ΕΚ, με την οποία εναρμονίζεται ο προτεινόμενος νόμος, είναι να συμβάλει στον περιορισμό της ναυτιλίας, όταν αυτή δεν ανταποκρίνεται στα σχετικά πρότυπα, σε ύδατα που υπάγονται στη δικαιοδοσία των κρατών μελών. 

Τέλος, οι ίδιοι εκπρόσωποι δήλωσαν ότι η προτεινόμενη νομοθεσία αναμένεται να επιφέρει αύξηση των δημόσιων δαπανών για τη διενέργεια υποχρεωτικών επιθεωρήσεων από επιθεωρητές πλοίων του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας κατά τα Σαββατοκύριακα, αργίες και άλλες μη εργάσιμες ώρες με την καταβολή των νενομισμένων υπερωριών, καθώς και για τη διενέργεια επιθεωρήσεων στα αγκυροβόλια και τους τερματικούς σταθμούς με την καταβολή μεταφορικών σε πλωτά μέσα.  Παράλληλα, θα επιφέρει και κάποια αύξηση των δημόσιων εσόδων με την επιβολή χρέωσης στους πλοιοκτήτες σε περίπτωση κατακράτησης πλοίου λόγω ελλείψεων για την επαναληπτική επιθεώρησή του για διαπίστωση απάλειψής τους, καθώς και με την επιβολή διοικητικού προστίμου σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 32 του νομοσχεδίου.

Αρ. φακ: 23.01.052.094-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.4 «Οι περί των Βασικών Απαιτήσεων (Ηλεκτρολογικός Εξοπλισμός Χαμηλής Τάσης) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2011»

Σκοπός των κανονισμών, είναι η  εναρμόνισής τους με την Οδηγία 2006/95/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2006 περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των κρατών μελών των αναφερομένων στο ηλεκτρολογικό υλικό που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί εντός ορισμένων ορίων τάσεως.  Επιπρόσθετα, με τους κανονισμούς προτείνονται μικροτροποποιήσεις και λεκτικές διορθώσεις για σκοπούς πληρέστερης εναρμόνισης αυτών με την υπό αναφορά Οδηγία.

Ο στόχος της Οδηγίας και κατ’ επέκταση των υπό τροποποίηση κανονισμών είναι η προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών αναφορικά με το ηλεκτρολογικό υλικό που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί εντός ορισμένων ορίων τάσεως.  Με τις πρόνοιες των κανονισμών επιτυγχάνεται αφενός η εξάλειψη των όποιων περιορισμών και εμποδίων προκύπτουν στις συναλλαγές λόγω των διαφορετικών εθνικών προτύπων που ισχύουν ανάμεσα στα κράτη μέλη και αφετέρου η αποτροπή της ελεύθερης κυκλοφορίας και διάθεσης ηλεκτρολογικού υλικού που δεν ανταποκρίνεται στις περί ασφαλείας απαιτήσεις, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των προσώπων, των κατοικίδιων ζώων, αλλά και της ιδιοκτησίας.  

Αρ. φακ: 23.03.048.014-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ. 5 «Ο περί της Σύμβασης της Στοκχόλμης για τους Έμμονους Οργανικούς Ρύπους (Κυρωτικός) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011»

Σκοπός του υπό συζήτηση νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου που κυρώνει τη Σύμβαση της Στοκχόλμης για τους Έµµονους Οργανικούς Ρύπους (“η σύμβαση”) (Persistent Organic Pollutants - POPs), η οποία υιοθετήθηκε κατά την Πρώτη Συνάντηση των Μερών της Σύμβασης, που πραγματοποιήθηκε στην Ουρουγουάη από τις 2 μέχρι τις 5 Μαΐου 2004, και εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Όπως αναφέρεται στο επεξηγηματικό σημείωμα που συνοδεύει το νομοσχέδιο, η σύμβαση εισάγει περιορισμούς στην παραγωγή των έµµονων οργανικών ρύπων, δηλαδή των χημικών ουσιών µε τοξικές ιδιότητες που ανθίστανται στη διάσπαση, συσσωρεύονται στον οργανισμό του ανθρώπου και των ζώων, μεταφέρονται µέσω του αέρα, του νερού και των μεταναστευτικών ειδών και αποτίθενται μακριά από τον τόπο έκλυσής τους. 

Αρ. Φακ.: 23.01.052.118-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.6 «Ο περί της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Νοτίου Αφρικής για Αστυνομική Συνεργασία (Κυρωτικός) Νόμος του 2011»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Νοτίου Αφρικής για Αστυνομική Συνεργασία («η Συμφωνία»), η οποία υπογράφηκε στις 14 Ιουλίου 2010, το κείμενο της οποίας εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο με την απόφασή του με αρ. 65.498, ημερομηνίας 9 Μαΐου 2007.

Η συμφωνία καθορίζει ως τομέα συνεργασίας την πρόληψη, την εξιχνίαση, την καταστολή και τη διερεύνηση της διαφθοράς και του οργανωμένου εγκλήματος, της παράνομης διακίνησης ναρκωτικών, όπλων και κλοπιμαίων αγαθών, της εμπορίας προσώπων και του οικονομικού εγκλήματος. Σύμφωνα με το ίδιο σημείωμα, στη συμφωνία προβλέπονται επίσης οι τρόποι συνεργασίας των δύο κρατών, περιλαμβανομένων της ανταλλαγής πληροφοριών, νομοθεσιών, επιστημονικών γνώσεων και εμπειριών και της εκτέλεσης αιτημάτων αρωγής, καθώς και η προστασία των πληροφοριών και των προσωπικών δεδομένων που ανταλλάσσονται στα πλαίσια της εν λόγω συνεργασίας.

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών σημείωσε το θετικό αντίκτυπο της συμφωνίας στις σχέσεις μεταξύ της Κύπρου και της Νοτίου Αφρικής, οι οποίες, όπως δήλωσε ο ίδιος, είναι άκρως σημαντικές. 

Παράλληλα, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως ενημέρωσε την επιτροπή ότι η συμφωνία αυτή είναι η πρώτη που υπογράφεται με τη Νότιο Αφρική σε θέματα δικαιοσύνης και αστυνομικής συνεργασίας και διευκρίνισε ότι η συμφωνία δεν περιλαμβάνει την παροχή νομικής αρωγής.     
  
Αρ. Φακ.: 23.01.052.132-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.7 «Ο περί του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του 1996 (Κυρωτικός) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011»

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του περί του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του 1996 (Κυρωτικού) Νόμου [Νόμος άρθρο 27(III) του 2000], έτσι ώστε να κυρωθούν, κατά το άρθρο 169.2 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, εννέα επιπρόσθετες διατάξεις του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη (“ο Χάρτης”), οι οποίες ήδη καλύπτονται από υφιστάμενους εθνικούς νόμους. 

Σκοπός του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη είναι ο εκσυγχρονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, λαμβανομένων υπόψη των διάφορων κοινωνικών αλλαγών που επήλθαν από το 1961 μέχρι σήμερα.  Σημειώνεται ότι τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, για να καταστούν συμβαλλόμενα μέρη του Χάρτη, πρέπει να θεωρήσουν το Μέρος Ι αυτού ως δήλωση των στόχων τους και παράλληλα να δεσμευτούν με έξι τουλάχιστον από τα θεμελιώδη άρθρα του Χάρτη, καθώς και με πρόσθετο αριθμό άρθρων, ώστε ο συνολικός αριθμός να μην είναι μικρότερος των δεκαέξι άρθρων ή των εξήντα τριών αριθμημένων παραγράφων.  Όπως είναι γνωστό, η Κύπρος έχει ήδη καταστεί συμβαλλόμενο μέρος του Χάρτη, ο οποίος έχει κυρωθεί με τον περί του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του 1996 (Κυρωτικό) Νόμο του 2000 [Ν. 27(ΙΙΙ)/2000].

Το 2006 η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης πραγματοποίησε επιτόπια επίσκεψη στην Κύπρο και ετοίμασε σχετική έκθεση.  Στην έκθεση αυτή περιλαμβάνονται συστάσεις για τη δυνατότητα της Κύπρου να εφαρμόσει, άμεσα ή μακροπρόθεσμα, αριθμό πρόσθετων άρθρων του Χάρτη.  Στη βάση της πιο πάνω έκθεσης, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ερεύνησε τη δυνατότητα αποδοχής των πρόσθετων άρθρων που σύστησε η προαναφερόμενη επιτροπή, διεξάγοντας διάλογο με τα εμπλεκόμενα υπουργεία και τμήματα.  Οι διατάξεις αυτές τέθηκαν ενώπιον του Εργατικού Συμβουλευτικού Σώματος στις 11 Μαΐου 2010, το οποίο συνέστησε την αποδοχή τους.

Σημειώνεται ότι σχετικό νομοσχέδιο με το οποίο προτεινόταν η κύρωση έντεκα άρθρων του Χάρτη, αντί των εννέα που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, κατατέθηκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 13 Ιανουαρίου 2011 και τέθηκε ενώπιον της τότε Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών.  Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου εκείνου τέθηκαν συγκεκριμένες ενστάσεις από πλευράς της ΟΕΒ και του Υπουργείου Εσωτερικών αναφορικά με την περίληψη των παραγράφων (1) και (2) του άρθρου 31 του Χάρτη.  Οι ενστάσεις αυτές βασίζονταν στο γεγονός ότι τα δικαιώματα στέγασης που περιλαμβάνονται στο εν λόγω άρθρο απευθύνονται σε πολίτες όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και των κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, με βάση την πιο πάνω θέση, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ετοίμασε το νομοσχέδιο με σύσταση αποδοχής εννέα διατάξεων, χωρίς να περιλαμβάνεται το άρθρο 31 του Χάρτη.  Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι εννέα διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο έχουν συζητηθεί στο Εργατικό Συμβουλευτικό Σώμα, το οποίο συνέστησε την αποδοχή τους. 

Αρ. Φακ.: 23.01.052.122-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ. 8 «Ο περί της Συμφωνίας για την Ίδρυση της Διεθνούς Ακαδημίας κατά της Διαφθοράς ως Διεθνούς Οργανισμού (Κυρωτικός) Νόμος του 2011». 

Σκοπός του υπό συζήτηση νομοσχεδίου είναι η κύρωση της Συμφωνίας για την Ίδρυση της Διεθνούς Ακαδημίας κατά της Διαφθοράς ως Διεθνούς Οργανισμού, η οποία υπογράφηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2010.  Η υπογραφή της συμφωνίας εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο με την απόφασή του με αρ. 70.926, ημερομηνίας 25 Αυγούστου 2010.

Η συμφωνία έχει ήδη επικυρωθεί από τρία υπογράφοντα μέρη και η Διεθνής Ακαδημία κατά της Διαφθοράς απέκτησε καθεστώς διεθνούς οργανισμού στις 8 Μαρτίου 2011.  Σύμφωνα πάντα με το πιο πάνω σημείωμα, η ακαδημία λειτουργεί ως ανεξάρτητος οργανισμός πρόληψης και καταπολέμησης της διαφθοράς, παρέχοντας εκπαίδευση στον τομέα αυτό, αναλαμβάνοντας τη διεκπεραίωση ερευνών σε όλους τους τομείς της διαφθοράς και επεκτείνοντας τη διεθνή συνεργασία για την καταπολέμηση της διαφθοράς. 

Σύμφωνα με τα πρόσθετα διευκρινιστικά στοιχεία που τέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, το άρθρο 5 της συμφωνίας προβλέπει ότι κάθε κράτος μέρος αυτής ορίζει αντιπρόσωπο που ενεργεί ως μέλος της Συνέλευσης της Ακαδημίας και έχει δικαίωμα ψήφου, ενώ το άρθρο 11 αυτής προβλέπει ότι η χρηματοδότηση της ακαδημίας από τα μέρη της συμφωνίας είναι εθελοντική

Ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως υπογράμμισε τη σημασία της συμφωνίας για σκοπούς σωστής ενημέρωσης και εκπαίδευσης για την αντιμετώπιση της διαφθοράς, έτσι ώστε να μπορεί η Κύπρος να αποδείξει ότι δεν αποδέχεται καμία μορφή διαφθοράς. Ενημέρωσε επίσης την επιτροπή ότι το ποσό που θα καταβάλει η Δημοκρατία ως εθελοντική χρηματοδότηση προς την ακαδημία θα υπολογισθεί λαμβάνοντας υπόψη τη συνεισφορά των άλλων κρατών μερών σε αναλογία με το ακαθάριστο εθνικό προϊόν του κάθε κράτους μέρους.

Ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής βουλευτές των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού και ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, καθώς και το μέλος της βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κόμματος επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια του σώματος.  Το μέλος της επιτροπής βουλευτής της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος τάχθηκε υπέρ της ψήφισης του νομοσχεδίου σε νόμο.

Αρ. Φακ.: 23.01.052.093-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.9 «Ο περί Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης (Έλεγχος Ποιότητας, Προμήθειας και Τιμών) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011»

Μελετήθηκε μόνο σε μία συνεδρίαση.  Τροποποίηση του περί Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης (Έλεγχος Ποιότητας, Προμήθειας και Τιμών) Νόμου για την περαιτέρω εναρμόνισή του αναφορικά με τις τροποποιήσεις των όρων της άδειας κυκλοφορίας φαρμακευτικών προϊόντων.

Με το υπό αναφορά νομοσχέδιο σκοπείται ειδικότερα η τροποποίηση της σχετικής διάταξης του περί Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης (Έλεγχος Ποιότητας, Προμήθειας και Τιμών) Νόμου, έτσι ώστε η Δημοκρατία να εφαρμόζει τον εκτελεστικό κανονισμό που θα εκδώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με τις τροποποιήσεις των αδειών κυκλοφορίας των φαρμακευτικών προϊόντων που κατέχουν εθνική άδεια κυκλοφορίας.

Εκτιμάται ότι δε θα επέλθει αύξηση των δημόσιων δαπανών, αλλά μείωση του διοικητικού φόρτου, η οποία θα έχει ευνοϊκή επίδραση στη λειτουργία των φαρμακευτικών εταιρειών, καθώς και των αρμόδιων αρχών με αποτέλεσμα τη βελτίωση της διαχείρισης των οικονομικών πόρων.

Επισημαίνεται ότι η χρονική δέσμευση των κρατών μελών για συμμόρφωσή τους με την εν λόγω Οδηγία ήταν η 20ή Ιανουαρίου 2011. Η εκπρόσωπος του Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα ενημέρωσε την επιτροπή ότι λόγω της μη έγκαιρης εναρμόνισης της Κυπριακής Δημοκρατίας με την προαναφερθείσα Οδηγία έχει σταλεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς τη Δημοκρατία σχετική προειδοποιητική επιστολή.  

Αρ. Φακ: 23.01.052.119-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.10 «Οι περί Χυμών Φρούτων και Ορισμένων Ομοειδών Προϊόντων (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2011»

Μελετήθηκε μόνο σε μία συνεδρίαση. Σκοπός των υπό αναφορά κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται με βάση το άρθρο 29 του περί Τροφίμων (Έλεγχος και Πώληση) Νόμου, είναι η τροποποίηση των περί Χυμών Φρούτων και Ορισμένων Ομοειδών Προϊόντων Κανονισμών για σκοπούς περαιτέρω εναρμόνισης της κυπριακής νομοθεσίας για τους χυμούς φρούτων και ορισμένα ομοειδή προϊόντα που προορίζονται για τη διατροφή του ανθρώπου.

Στα πλαίσια της ενθάρρυνσης της αύξησης της ελεύθερης κυκλοφορίας των χυμών φρούτων και ορισμένων ομοειδών προϊόντων στο εσωτερικό της Κοινότητας, η Οδηγία 2001/112/ΕΚ έχει θεσπίσει διατάξεις για την παραγωγή, τη σύνθεση και τη σήμανση των συγκεκριμένων προϊόντων. Οι εν λόγω κανόνες, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, πρέπει να προσαρμόζονται στην τεχνική πρόοδο και να λαμβάνουν υπόψη τις εξελίξεις των σχετικών διεθνών προδιαγραφών και ιδίως την προδιαγραφή “codex 247-2005” για τους χυμούς και τo νέκταρ φρούτων, η οποία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Κώδικα Τροφίμων κατά την εικοστή όγδοη συνεδρίασή της, στις 4 έως 9 Ιουλίου 2005, καθώς και από τον Κώδικα Πρακτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Επιχειρήσεων Παραγωγής Φρουτοχυμών (AIJN).

Η υπό αναφορά προδιαγραφή “codex” καθορίζει ειδικότερα τις παραμέτρους ποιότητας και τις απαιτήσεις επισήμανσης για τους χυμούς φρούτων και τα ομοειδή προϊόντα.  Ο κώδικας πρακτικής της AIJN καθορίζει επίσης τις παραμέτρους ποιότητας για τους χυμούς φρούτων από συμπυκνωμένο χυμό και χρησιμοποιείται διεθνώς ως προδιαγραφή αναφοράς για την αυτορρύθμιση στη βιομηχανία των χυμών φρούτων.  Περαιτέρω, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η προδιαγραφή “codex” και ο κώδικας πρακτικής της AIJN ορίζουν τις ελάχιστες τιμές Brix για έναν κατάλογο χυμών φρούτων από συμπυκνωμένο χυμό.  Δεδομένου ότι οι εν λόγω τιμές διευκολύνουν τον έλεγχο των ελάχιστων απαιτήσεων ποιότητας, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στο βαθμό που αντιστοιχούν στις τιμές αναφοράς που χρησιμοποιούνται στην Κοινότητα. 

Συναφώς, με τους υπό συζήτηση κανονισμούς προτείνονται οι ανάλογες τροποποιήσεις στα σχετικά άρθρα και παραρτήματα των υπό αναφορά βασικών κανονισμών με στόχο την εναρμόνιση της κυπριακής νομοθεσίας με την Οδηγία 2009/06/ΕΚ.

Δεν αναμένεται να υπάρξουν οποιεσδήποτε οικονομικές επιπτώσεις που θα επηρεάσουν τους πολίτες ή οργανωμένες ομάδες, αλλά η εφαρμογή τους θα συμβάλει σημαντικά στον πληρέστερο έλεγχο των χυμών φρούτων και άλλων ομοειδών προϊόντων.

Επισημαίνεται ότι η χρονική δέσμευση για την υιοθέτηση των προνοιών της υπό αναφορά Οδηγίας από τα κράτη μέλη ήταν η 1η Ιανουαρίου 2011.  Η εκπρόσωπος του Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ενημέρωσε την επιτροπή ότι λόγω της μη έγκαιρης υιοθέτησης της προαναφερθείσας Οδηγίας από την Κυπριακή Δημοκρατία έχει σταλεί προς αυτή σχετική προειδοποιητική επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αρ. Φακ: 23.03.048.051-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο


Έκθεση αρ.11 «Ο περί Μέτρων Προστασίας κατά της Εισαγωγής και Εξάπλωσης Οργανισμών Επιβλαβών για τα Φυτά και τα Φυτικά Προϊόντα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2011»

Σκοπός του προτεινόμενου νόμου είναι η τροποποίηση του περί Μέτρων Προστασίας κατά της Εισαγωγής και Εξάπλωσης Οργανισμών Επιβλαβών για τα Φυτά και τα Φυτικά Προϊόντα Νόμου, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση του εθνικού νομοθετικού πλαισίου με την Οδηγία 2009/143/ΕΚ όσον αφορά την ανάθεση εργαστηριακών δοκιμών.  Με το νομοσχέδιο σκοπείται η παραχώρηση της δυνατότητας στο Τμήμα Γεωργίας του Υπουργείου Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος να αναθέτει, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τη διενέργεια εργαστηριακών δοκιμών και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, η ανάγκη για παραχώρηση της πιο πάνω δυνατότητας και σε πρόσωπα που δεν εξυπηρετούν αποκλειστικά καθήκοντα δημόσιου συμφέροντος προέκυψε λόγω της πληθώρας των διάφορων, εξαιρετικά τεχνικής φύσεως, εργαστηριακών δοκιμών οι οποίες απαιτούνται στα πλαίσια της εφαρμογής της προαναφερθείσας κοινοτικής Οδηγίας 2000/29/ΕΚ, για τη διενέργεια των οποίων απαιτείται ένα ευρύ φάσμα δαπανηρών τεχνικών εγκαταστάσεων και υψηλή εξειδίκευση προσωπικού.

Περαιτέρω, ο υπό αναφορά τομέας χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά ραγδαίες εξελίξεις και ως εκ τούτου είναι αδύνατο οι εν λόγω δοκιμές να διενεργούνται αποκλειστικά από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες των κρατών μελών.

Αρ. Φακ.:  23.01.052.136-2011

Ψήφιση στην Ολομέλεια:
Ομόφωνο

Δεν υπάρχουν σχόλια: